Jetnamsklumpen (07.08.2017)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Jetnamsklumpen (1,512m) 07.08.2017
Visits of other PBEs Jetnamselven - parkering (791m) 07.08.2017

Jetnamsklumpen

Jetnamsklumpen gås enklest fra Sverige. Så enkelt er det.
Skal man ta toppen fra norsk side har man en god del lengre marsj foran seg i vakre Børgefjell nasjonalpark. Det er ikke sikkert det heller er å forakte.
Vi valgte å ta enkleste vei inn til toppen. Mellom sommerens regnbyger fant vi et værvindu hvor vi kunne gå et stykke inn på kvelden og så ta toppen dagen etter uten å få himmelen i hodet. Vi kjørte fra Beitostølen om morgenen og kom til parkeringen litt over kl 8 på kvelden og hadde ei rask klargjøring, skifting og pakking før satte i vei like før kl 9.
Et tips her er når man begynner å gå er når man har krysset den lille elven i bunnen av parkeringsplassen, så skal man gå opp til høyre til man kommer oppå ryggen ca 3-400 meter. Der er en god, merket sti. Det er også tråkk som leder rett innover når man har krysset elven som også er helt grei å følge, men stien omgår en god del våte partier.
Det skal sies at det var ekstreme mengder mygg i området. De hadde ingen respekt for alskens myggmiddel vi hadde med oss. Jeg slo et klask på lua til Line tok ta knekken på 8 mygg.

Parkeringsplassen i Sverige. Det var flere biler, bobiler og campingvogner rundt på området, men vi fant oss et fint sted å sette bilen med god sikt til morgendagens mål.
Marsjen inn mot grensen.
Leirplassen vår like ved grensen mot Norge.

Da vi hadde kommet opp bakkene i starten og var på vei ned mot utløpet på Jetnamsvatnet valgte vi å dele oss. Det var noen kilometer igjen til vannet, men jeg skulle gå i forveien og slå opp teltet og slik at barna kunne gå rett i posen når de kom fram. Like før midnatt lå hele gjengen i posen.

Morgenstund
Da er vi på vei mot Jetnamsklumpen

Vi fulgte det flate partiet på nordsiden av vannet et stykke innover før vi så oss ut et sted hvor det virket nokså fast og fint, uten for mye krattskog hvor vi tok stigningen opp på platået.
Da vi kom opp på platået var det veldig greit å gå. Litt steinur innimellom, men det kunne i stor grad omgås hvis man siktet ut ruten litt i forveien.

Mosedott med vannperler som flyter oppå.
Nærmer oss målet.

På den siste stigningen opp til toppen burde vi nok ha gått et stykke lengre innover før vi tok opp til venstre mot toppen. Vi fulgte ryggen som går nesten rett øst ut fra toppen. Det var greit i starten, men det var litt bratt på slutten slik at det endte med litt klyving. For en familietur kan dette omgås med å følge veien vi tok ned isteden. Den følger snøfeltet litt lengre vest og er ikke på langt nær så bratt.

Her burde vi nok ha gått rett fram og fulgt snøen opp. Isteden tok vi korteste vei opp til venstre mot toppen. Det var noen steder hvor barna synes det var litt ubehagelig uten sikring.
Karoline i bratthenget.

Fra toppen var det god utsikt alle veier.
Vinden gjorde at vi ble ikke sittende har lenge. Det gjorde heller ikke værmeldingen som sa at det skulle komme regn til kvelden. Vi la i vei nedover. Denne gangen den veien vi burde tatt opp.

Jetnamsklumpen. Høyest i Nord-Trøndelag. Kristian hadde med seg kosebamsen, Plomma, som sitter på toppen av varden.
Ned fra toppen fulgte vi snøen. Det var et kjærkomment avbrekk fra steinrøysa, og mye raskere...

Vi gikk tilbake til leirplassen. Hvor jeg hadde gått litt i forveien det siste stykket og revet den før familien kom. Derfra var det på med pakninger og marsj ut fra fjellet. Vi kom oss til bilen, men hadde ikke kjørt lange biten før regnet kom.

Siste biten mot parkeringsplassen etter en lang dag.