Kongstindan og Løva (15.09.2017)

Written by maris (Marianne Sandvei)

Ascents Østre Kongstinden (552m) 15.09.2017 16:29
Løva (640m) 15.09.2017 17:05
Visits of other PBEs Kongstindan - parkering (25m) 15.09.2017 15:25

Turen startet ved Kongstindan parkering. Tok turen opp til den første toppen (som vel ikke er registrert som en topp på kartet?). Derfra gikk jeg videre opp til Østre Konstinden. Utrolig flott utsikt hele turen.

Jeg hadde veldig lyst til å ta turen videre til Løva, men var litt skeptisk ettersom jeg hadde lest at det var enkelte veldig bratte partier. Jeg bestemte meg først for å ta turen videre, men sleit litt med å finne ut hvor jeg skulle gå ned langs steinene til den godt synlige stien ved "traversen". Jeg ombestemte meg derfor, og tenkte at det ikke ble noen tur til Løva denne gang. Etter kort tid fant jeg ut at jeg ikke kunne snu når jeg var så nært, så vendte snuten mot Løva, og tenkte at jeg heller fikk snu om det ble for bratt for meg.

Det var ikke noe problem å komme seg ned til traversen. Derfra bort til Løva og toppen var det to-tre partier hvor jeg måtte jobbe litt med meg selv, i forhold til en mild grad av høydeskrekk/respekt for høyder. Men jeg kom meg opp til toppen, veldig fornøyd med det. Det så ut som det høyeste partiet var en stor skrå utstikker, så jeg måtte jo kravle meg opp på den. Tenkte jeg skulle ta et bilde der, men det kom en kald vindgufs, og telefonen min gikk plutselig tom for batteri.

Jeg så ikke frem til turen ned de bratte partiene, så jeg tok raskt føttene fatt. Synes ikke de bratte partiene var noe problem på vei ned, så tror nok jeg var mest små-redd på tur opp ettersom jeg hadde lest at det var bratt, og at noen nok ville brukt tau.

Vel nede ved bilen var jeg spent på om sporet på kartet var blitt slettet på app`en, ettersom telefonen takket for seg på toppen av Løva, men sporet lå der fremdeles når jeg åpnet app`en på nytt.