Raudnosnuten (26.08.2017)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Camp nedenfor Slokavarden (1,270m)
Endpoint Reinsnos (670m)
Ascents Raudnosnuten (1,359m) 26.08.2017

Raudnosnuten

Solen som kom opp over Slokavarden gav indikasjoner på at nok en flott dag i fjellet var i demring. Formen min var fin, selv etter den lange turen dagen før, og etter morgenkaffe og frokost la jeg i vei mot Raudnosnuten. Toppen, synlig på den andre siden av Isvatnet, var ikke mer enn 3 km i luftlinje unna, men terrenget er kupert og det tok lenger tid å komme seg dit enn forventet. Radnosnuten er heller ikke særlig imponerende fra denne siden og det var enkelt å finne en rute opp på toppen. Nådde topp punktet etter 1t 45 minutter og tok en god pause her oppe.

Morgensteming med Slokavarden i bakgrunnen.
Noen har gjort en formidal innsats for å lage denne "trappen" :-)
Jeg har gått av stien og følger en noenlunde rett rute mot toppen.
Toppen av Raudnosnuten, 1359 moh.

Var også en tur frempå utsiktspunktet mot vest og fikk rekognosert en rute den bratte nordsiden. Dette var en artig og spennende rute og sparte meg for et par km ekstra lengde på turen. Om jeg sparte så mye tid er ikke like sikkert, for jeg gjorde en liten feilnavigering ved Raudnosvatnet. Her ser det ut fra kartet greit å komme seg ned øst for elven og da et tydelig sauetråkk ledet utfor her, fulgte jeg villig denne. Desverre forsvant denne halveis nede i fjellsiden og rundt 60 meter ovenfor Svartavatnet ble det ganske så bratt. Nå måtte jeg bakse meg gjennom krattskog og forsere bratte fjellhyller på kryss og tvers. Men, det var en mulig vei ned og den fant jeg! Ble litt våt da jeg krysset elven, men det var nå bedre enn å måtte gå langt opp fjellsiden igjen. Denne ruten ned anbefales ikke! Gå heller forbi pk 941 og følg stien ned på vestsiden av elven. Fra Svartavatnet gikk det fort nedover god sti og jeg slo av en prat med et par hyggelige turgåere på veien. Jeg ankom Reinsnos etter 4 timer og 45 minutter på tur, minst èn time lenger enn jeg hadde beregnet. Men været var flott og naturen likeså, så det var ingenting å klage på (bortsett fra det ene veivalget da). Nå hadde jeg vært fire døgn på tur, gått 86 km, klatret 4300 høydemeter og besteget 11 topper. En flott tur hvor det aller meste hadde gått etter planen... "Love it when a plan comes together" (Hannibal Smith: A-team).

Artig og spennende terreng på nordsiden av Raudnosnuten.
Bratt var det også, men her er jeg fornøyd med å ha fått øye på veien ned siste bratthenget.
Her fulgte jeg sauetråkk og var fortsatt sikker på at det skulle gå greit å komme seg videre ned.
Ikke det letteste terrenget å navigere seg ned...
Siste stykket ned mot Reinsnos var plankekjøring, men slitne bein gjorde at tempoet ikke var særlig høyt.