Øysteinnatten - kremtopp på Lifjell (14.09.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Jønnbu P-plass (760m)
Endpoint Samme (760m)
Ascents Øysteinnatten (1,173m) 14.09.2017 12:14
Visits of other PBEs Jønnbu parkering (755m) 14.09.2017 10:20

Familiebesøk i Kongsberg. Øysteinnatten i Lifjell-området var tilgjengelig som en dagstur. Vi kjørte via Notodden til Sommerland i Bø og fortsatte oppover i hyttefeltet på Lifjell til Jønnbu parkering, en kjempestor P-plass hvor det kostet 50kr/døgn for å parkere.

Parkering og infoskilt på Jønnbu P-plass
Greit infoskilt om tur og topp

Turen til Øysteinnatten er meget godt tilrettelagt og merket. Den starter ved parkeringen og går på fin sti opp gjennom et hytteområde. Ruten fremgår av GPS-sporet. Det småregnet da vi startet, men regnet ga seg heldigvis fort, så vi fikk en fin tur i det vakre fjellterreng på Lifjell med flotte høstfarger. Et stykke før toppen gikk vi opp to ryper som satt og trykket bare noen få meter fra oss og stien! Vi kvapp vel like mye som rypene!

Siste hytten er passert. Lite elvejuv øst for Glelksefjell
Nydelig Lifjell-terreng, her ved Skåråfjellholmen
Øysteinnatten kommer til syne
Varden med kasse og turbok på Øysteinnatten
Varden fra en litt annen vinkel
Alltid spennende med lokale segner og navn i fjellet!

På toppen traff vi tre danske par som var på overnattingstur i området med telt. Det blåste kaldt på toppen, og vi søkte ly sør for haugen med varden for en matpause.

Bilde tatt fra varden mot en fjellknausen der det er rester etter et trig-merke
Varden og haugen med rester etter trig-merket til høyre

På kart med 1 m koter er stedet med varden nå det høyeste med høyde oppgitt til 1172.9 m. GPS her 32V 498779 6596651. Dette punktet ligger på Notodden-siden.

Trig-punktet har koordinatene 498798 6596651. Koten her er over 1171 m men når ikke 1172-koten. Stedet med varden er altså ca. 1 m høyere enn ved trig-punktet. PB-koordinatene korrigeres i henhold til dette, og høyde/PF rettes.

Farvel til Øysteinnatten. Astrid tenker på nabotoppen Astridnatten der ''Gjetarguten Øystein huga til gjetarjenta Astrid på Astridnatten''!