Olsok, Damsgård og Gravdalsfjellet fra Nordnesdalen (13.09.2017)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Melkeplassen (95m)
Endpoint Melkeplassen (94m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Damsgårdsfjellet (344m) 13.09.2017
Gravdalsfjellet (353m) 13.09.2017
Olsokfjellet (354m) 13.09.2017

Fin septemberkveld. Bergenslista er fredeles ikke full og det er tid for å besøke noen andre topper som vanligvis blir gått forbi. Damsgårdsfjellet blir besteget under hver 7 fjellstur. Olsokfjellet og Gravdalsfjellet har jeg ikke vært på. Begge er jo også høyere så dett er litt urettferdig.

Har parkert i Nordnesdalen i forbindelse med o løp tidligere. Fant veien inn men det var skremslel om privat veg langt ute så jeg snudde, parkerte og gikk langs vegen inn. Er veien privat ?

Gikk rett inn i dalen og tok første sti til høyre op mot Olsokfjellet. Fin sti og fin topp med flott utsikt mot Byfjorden, Løvstakken, Fyllingsdalen og havet. Gikk sti videre mot øst enden av Damsgårdsfjellet. Turen over Olsokfjellet kan nok brukes som bypass trase når det køer seg som verst på 7 fjell. Gikk vestover ryggen på Damsgårdsfjellet og ned det bratte partey til dalsøkket. Fulgte stien videre vestover til kryss ved stor stein (vet ikke hva det heter her). Ingen merking mot Gravdalsfjellet men tok en tydlig sti i riktig retning.

Gravdalsfjellet kom en kraftig byge, men fikk med meg at utsikten mot vest er flott. Tok sti sørover. Hverken GPS eller mobil sin skjerm lot seg operere i det kraftige regnet. Følte at det dreide litt bort fra Nordnesdalen men plutselig var det et markert tråkk mot venstre. Satset på det og kom greit ned til parkeringsplassen. Fin liten runde.