Solotur til Nautgardstindene - rundtur med 7 topper (08.08.2017)  6

Written by OPetter

Start point Storkroken (1,264m)
Endpoint Storkroken (1,264m)
Stornubben (2,174m) 08.08.2017
Veslnubben (2,055m) 08.08.2017
Visits of other PBEs Storkroken parkering (1,243m) 08.08.2017 08:00

Jeg kom opp til Storkroken mandag kveld etter tur til Kvassryggen og Høgdebrotet.
Det regnet og jeg tenkte at jeg skulle ringe hjem for å opplyse om at dagens tur var vellykket og at jeg skulle slå leir for dagen. Men mobildekning ved Storkroken eller i dalen Stornautgarden var bare å glemme. Måtte kjøre tilbake til bommen før jeg fikk dekning.
Var sulten og bestemte meg for å slå opp teltet i en fei ved siden av bilen.

Endelig innkvartert og aldri før har vel en pose med Real smakt så godt.
Bonusen utover var at det ble vindstille og solen dukket opp, fjellet altså! Jeg la meg tidlig i posen for å restituere foran morgendagens langtur.
Satt klokken på 07:00 og satt avmarsj til 08:00 etter nedpakking.

Turen var satt til å gå mot klokka, dvs. starte ved Nautgardsoksle og ta topp etter topp tilbake til Storkroken. Så frem til en lang tur med mange timer i høyden.

Jeg krysset elva tørrskodd ved Storkroken og leste advarselsskiltet flere ganger, tenkte mine tanker om at elven kunne stri når jeg kom tilbake. Men lite vann i elva denne dagen så det gikk bra.

Gikk innover i dalen, lett terreng. Så mange reinsdyr på vei innover og de fulgte godt med på bevegelsene mine også.
Det var nydelig vær, passe varmt. Gikk radig innover og brukte ca. 1t og 35min. før jeg endelig skulle starte på oppstigningen til Nautgardsoksle.
Synes så det ble en periode med tungt terreng og mange store steiner som til stadighet beveget seg, mulig jeg kunne holdt litt mer til venstre her.
Denne turen er bare lang, ingen utsatte partier. Eller de partier som man evnt. Synes er utsatte kan man fint omgå.

Kom opp til Nautgardsoksle, gikk raskt videre da det var null sikt her oppe. Mobildekning manglet det ikke på her oppe i høyden.
Det samme ved Nautgardstinden, litt synd egentlig. De er heldige de som får se utsikten herfra når det er skyfritt.

Gikk så videre og utsikten åpnet seg når jeg hadde sluppet meg ned enda noen høydemeter.
Så utover sletten Hindflyin mot Hindsæter og tenkte at de får en lang tur de som starter fra Hindsæter.
Tok en rask matbit under skydekket mellom Austre Nautgardstinden og Stornubben.
Stornubben var en fin topp, litt rart at det plutselig dukker opp en så markert topp. Ble lett klyving opp på denne her, bare gøy.

Videre mot Vesl-Storsnubben var det en snøfelt jeg holdt langt til venstre for. Det inneholdt mye is og det tryggeste var å gå rundt, selv om det er som bomull for beina slike snøfelt.

Etter ca. 5 timer, på vei ned fra Vesl-Stornubben dukket det jammen meg opp en kar også. Første menneske jeg hadde sett på denne turen. Tror vi begge ble like overrasket over av å se folk, for her var det ikke ofte man så folk som han sa.
Han og kona hadde startet ved Storkroken og var på kosetur, hyggelig.

Deretter var det bare å gi gass, måtte bortom Aust for Aust-Stornubben for å ta denne også. Gikk radig nedover Nautgardsmillom, men langt igjen.
Traff på små veier som var grodd igjen, det var litt bedre å gå på mose enn i ur for beina nå.

Når jeg endelig kom ned fra høyden traff jeg på en ung nysgjerrig reinsdyr bukk som løp foran meg flere ganger. Litt usikker på om den var hissig eller om den bare var i brunst.
Jeg forsøkte å skremme den, men denne var ikke lettskremt. Takk og lov så mistet den etterhvert interessen og jeg kunne komme meg trygt til bilen.
Godt fornøyd med dagens fangst, tipper dette er en fin runde på vinteren også.