Sørtussen (11.09.2017)  5

Written by ebbeleo

Start point Vassgårddalen (186m)
Ascents Midtpiken (882m) 11.09.2017
Småheian (643m) 11.09.2017
Steintufjellet (703m) 11.09.2017
Sørtussen (907m) 11.09.2017
Trolldalsfjellet (698m) 11.09.2017

Fikk ikke med meg følge og tok turen til Eide alene. Kjørte inn til Vassgård og opp til Vassgård sandtak. Vegen videre går forbi en stålhall og oppover dalen. Bra grusveg innover dalen til parkeringsplass.

Vassgård sandtak. Følg vegen forbi hallen og mot venstre på oversiden av bruddet. Hold deretter til høyre videre oppover

Gikk derfra på sti bort til elva. Der krysser stien elva og følger den på venstre side bratt oppover lia og over på høyre side igjen nesten oppe ved høyspentmastene.

Fulgte ryggen opp til Steintufjellet og videre derfra til Trolldalsfjellet. Sti nesten hele veien. Fin utsikt.

Mørke skyer over Steintufjellet

Startet turen i strålende sol, men det begynte plutselig å blåse og jeg måtte faktisk ty til ekstra jakke på veg opp.

Tilbake bortover mot Steintufjellet og Småheian og derfra bratt opp til Sørtussen. Stigningen er hard, men fordelen er at man ser toppen hele tiden.

Ryggen opp til Sørtussen fra Småheia

På grunn av vinden droppet jeg matpause på toppen og fortsatte derfor bort til Midtpiken. Artig navn. Kanskje bedre enn Nordre Sørtussen uansett.

Sørtussen
Vassgårddalen sett fra Sørtussen.
Høst på toppen!

Fortsatte på sti rett nordover og nedover eggen mot Vassgård. Det var et fint veivalg helt til det ble veldig bratt og fullt av småskog og overgrodd storstein. Vel nede på "flata" gikk turen over myra og bort til parkeringsplassen igjen.

Denne vegen opp til Sørtussen er nok faktisk en av de fineste. Bra sti, godt underlag og enkelt å finne vegen. Jeg brukte ca 1,5 time opp, inkludert turen bortom Trolldalsfjellet. Vegen ned anbefales derimot ikke. Bedre å ta samme veg begge veier.

Lite liv i fjellet i dag, så verken sau, rype eller folk.