Høsttur til Ryssebotnrana via Skarholten (03.09.2017)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Ryssebotnrana (1,604m) 03.09.2017

Tenkte denne egentlig som vårskitur, men dårlig vær når den var planlagt i mai - så da ble det høsttur i stedet dagen før kundemøte i Sogndal. Funka det også.

Kjørte vestover forbi Leikanger til jeg så et skilt mot Eggum. Denne ble etterhvert til en anleggsvei som tydeligvis fortsatt ble utbedret av Sognakraft. Kjørte så langt jeg turte med madamens 4-hjulstrekk. T.o.m Myklebru er det ok for andre biler også. Derfra kjørte jeg enda et par km til - og parkerte ved neste bru. Kunne nok kjørt 500m til - til enden. Så forresten ut til at noen har planer om å bygge veien hakket lenger ser det ut til for var mye dype spor/leire etter noen som hadde kjørt videre.

Tok beina fatt og fant en sti stort sett utenom de stygge hjulsporene til Stavsete. Her stormet en gjeng sau mot meg som var sikkert på at jeg hadde morgenmat til dem. Pratet med en sauebonde som koste seg på idylliske Stavsete før jeg tok stien videre.

Deretter fulgte jeg stien øst for Stavatjønn og fant en fin rute opp til Skarholten. Delvis sauetråkk i starten. Vel oppe på Skarholten kom Ryssebotnrana til syne. Var bare å følge høyden litt opp og ned rake veien bort. Gikk litt på snø ved enden av breene bort. På bildet nedenfor ses Ryssebotnrana fra Skarholten.

Sto fornøyd på toppen 4 timer etter start.

Gikk samme greie rute ned og brukte like lang tid ned ettersom jeg nøt utsikten, koste meg med høstfarger og molter jeg fant på min vei.