Kleneggen - Nesset, 249/404 (10.09.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Kleneggen (1,964m) 10.09.2017
Visits of other PBEs Danielbu parkering (1,160m) 10.09.2017

Fra Dombås kjørte vi E136 vestover mot Åndalsnes. Ved Kleiva, lite stykke etter Bjorli tok jeg av sidevei til høyre mrk Brude. Holt til høyre i kryss der det sto skilt om annleggsvei og kjørte grusveien oppover fjellet til Danielbu parkering. Parkerte bilen her, og gikk oppover mot vann 1379. Vi så ikke noe til stien som andre har skrevet om opp her. Ved vannet startet steinura og det var for det meste steinur å gå i til vi kom opp på ryggen. Vi gikk på nordsiden av vannet og rundet rundt nordenden og gikk litt østover rundt høyde 1526 og mellom de to små vannene på 1479. Da var det bare å sette kursen oppover ura til ryggen. Skydekket ble lavere og lavere og kom å la seg over toppen før vi kom helt opp, men heldigvis åpnet det seg litt iblant så vi fikk glimt av den fine utsikten. Ryggen fra sør for Kleneggen og bort til Kleneggen var stort sett lettgått. Stor varde på toppen med kasse og bok. Vi tok en litt annen vei ned igjen som var bedre og kortere, vi gikk gikk på nordsiden av høyde 1526. Brukte ca 6 timer på turen, mye gåing i steinur som går seint. Ingvill var med på tur:)

Skydekket åpnet seg tidvis så fikk litt utsikt fra toppen