Skalhogg og Tyriåsen (09.09.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Skalhogg (424m) 09.09.2017
Tyriåsen (449m) 09.09.2017
Visits of other PBEs Flåtavannet parkering (314m) 09.09.2017
Tyriås utsiktspunkt (440m) 09.09.2017
Kristen kom hjem i gårkveld etter 18 dager på jobb og vi måtte ordne forskjellige ting denne dagen. Men selv om han var sliten etter jobb og Liv hadde en veldig dårlig dag denne dagen, klarte vi likevel ikke å la være å falle for fristelsen med å ta en tur i skogen.
Tenkte vi skulle ta to lette turer. Kjørte til Steinsholt og til Svardal og gjennom sentrum av Svardal og over Hukstrøm bro og til høyre opp noen svingete bakker. På toppen tok vi av til venstre skiltet Lindsverkvannet opp Lindverksveien. Ved gården Berg står bommen og her koster det kr 50,- som kun kan betales i kontanter.
Kjørte opp til Lindsverkvannet og tok til venstre ved enden av vannet og kjørte opp til parkeringen ved Flåtavannet. Her gikk vi innover i retning Merkedammen og på blåmerket løype. GPSen streiket litt denne dagen og vi klarte å gå litt feil selv om det er godt merket til toppen, så vi havnet på den stien opp til Skalhogg som er brattest og lengst ned mot Merkedammen.
Utsiktspunktet av Skalhogg. Her er boken også.
Gikk rett opp lien på merket sti til utsikten av SKALHOGG. Tok bilder her og fortsatte etter stien nordover et stykke og tok til høyre opp på toppunktet av SKALHOGG. Bare noen planker her som vitner om et toppunkt.
Toppunktet på Skalhogg

Gikk ned igjen den blåmerka stien vi skulle gått opp. Ved å gå litt feil fikk vi en rundløype her. Bra det! Skiftet av oss de våte skoene og den våte buksen, da stiene og lyngen var kliss våte etter regnbyen som var her rett før vi kom.

Kjørte ned igjen til veien og tok til venstre sørover og kjørte forbi Gavlestad til et kryss der det er merket Tyriås på et lite skilt. Kjørte opp og til venstre og inn til bommen merket Gavlestadveien. Betaling kr 50,- i kontanter her også, men her er det også mulig å vippse.
Kjørte innover til parkeringsplassen merket med Tyriås. Rett før parkeringen er det en flott gapahuk.
Fantastisk fin gapahuk
Fikk en regnbye mens vi kjørte fra Skalhogg og hele veien opp til parkeringen her, så vi ventet litt i bilen før vi fortsatte på blåmerkert vei/sti innover til skilt Tyriås. NB! ikke ta blåmerket sti til venstre, men fortsett rett frem til du kommer til skiltet.
Gikk oppover stien til skilt Tyriåsen 449. Dette skjønte vi lite av for toppen er jo ikke der.
Utsiktspunktet med bok i postkasse
Gikk frem til utsikten av TYRIÅS og tok bilder og spiste litt før vi gikk bakover og ut i lyngen og frem til steinene på det rette toppunktet av TYRIÅS.
Toppen av Tyriås

Gikk så samme vei ned igjen. Kjørte hjem og var veldig fornøyd med turene selv om vi var klissvåte av den våte lyngen og de våte stiene.