Tre tusenmeterstopper i Meråker (23/24/25 av 26) (09.09.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Dam over Torsbjørka (425m)
Ascents Røsshaugskaftet (1,036m) 09.09.2017
Sonlifjellet (1,065m) 09.09.2017
Storfjellet (1,060m) 09.09.2017

Jeg kjørte inn til Meråker og inn til Mannseterbakken for å bestige tre 1000 meterstopper i Meråker. Fra Mannseterbakken går det en bomvei på østsiden av elva Torsbjørka. Det er 20 kr i bompenger på denne veien. Jeg kjørte 4,6 km inn til en dam som er bygd over elva. Jeg planla å gå over denne dammen. men det var umulig da det var for høyt å hoppe ned på den laveste delen av dammen. Men det var bygd ei trebru over elva 50 meter lenger ned. Jeg gikk forbi Skakkelvollen og fortsatte transportetappen til Sonlifjellet. 5,6 km hit. Tusenmeterskasse her.
Den kjente trimmeren Hallgeir Martin Lundemo hadde skrevet navnet sitt i alle bøkene (for tre dager siden i kuling) på de tre toppene jeg gikk i dag. Meråker har 26 tusenmeterstopper, men Hallgeir M. Lundemo tok alle 56 nihundremeterstoppene på 70 timer uten søvn. Jeg mangler en tusenmeterstopp i Meråker nå, men heldigvis er det ikke laget en nihundremeterstoppliste. Da må jeg bosette meg i Meråker for å få med alt. Jeg fotsatte 2,3 km til Røsshaugskaftet. Signerte denne boka også og fortsatte i lett fint fjellterreng til Storfjellet. (2,4 km) Men dette er ikke et vanlig Storfjell, nei på skiltet ved trimkassen står det STOREFJELLET.
På returen tok jeg en snarvei på vestsida av Sonlifjellet. Fulgte ca samme rute ned. Det var oppholdsvær og noen skyer og litt sol på denne turen.

Dammen over Torsbjørka.
Trebru over Torsbjørka nedenfor dammen
Elveleie på tur mot Sonlifjellet
Lita tjønn ved Sonlifjellet. Skarvan bak.
Toppen av Sonlifjellet
Sol og tunge mørke skyer. Vann like før Røsshaugskaftet
Toppen av Røsshaugskaftet
Storfjellet
Gammelsnø mot Storfjellet
Lita tjønn før Storefjellet
Toppen av Storefjellet
Lita myrulltjønn mellom Storfjellet og Sonlifjellet (i bakgrunnen)