Hochstetterkrateret - superkjentmannspost Jan Mayen (07.07.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Hochstetterkrateret (144m) 07.07.2017

Vi skulle en tur til gamlemetten der meterologisk stasjon holdt til før den ble flyttet til Olonkinbyen der den er i dag. Ved nordlaguna slapp Ola meg av, han ville se etter fugl mens jeg ville ha en ny superkjentmannspost. Jeg gikk litt innover Torneødalen før jeg satte kursen oppover krateret. Lett å finne en grei vei opp. Da jeg kom opp på kraterkanten fulgte jeg kraterrimmen til det som så ut som høyeste punkt, det var også en varde her som jeg gikk bort til. Ett polarmåkepar hekket nok i nærheten for de var ikke glade for besøk og ville jage meg vekk. Kjempe fin utsikt mot nordlaguna, domen og fulgefjellet i sør og Beerenberg i nord som lå litt i skyene. Gikk ned i nord vest, der det var en grei rute ned til gamlemetten. Gikk litt rundt å så på de gamle bygningene der før jeg gikk inn i det ene huset som fremdeles brukes i dag som velferdshytte for de som jobber på Jan Mayen. Her ventet Tormod, Kenneth og Lars og jeg fikk servert Real turmat til middag :)

Utsikt mot nordlaguna fra toppen