Fuglefjellet og Domen - Jan Mayen 100m pf (15.07.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Under Domen (135m) 15.07.2017

"Taxien" på Jan Mayen skulle en tur til Gamlemetten med folk som skulle tilbringe noen fridager der, og da benyttet jeg sjansen til å få skyss til Nordlaguna slik at jeg kunne få meg en ny superkjentmannspost. Jeg ble sluppet av i sørenden av Nordlaguna og måtte først gå litt opp i lia på Mohnfjellet for det gikk ikke ann å gå langs laguna her. Krysset stranda mellom Mohnberget og Domen/Fuglefjellet før jeg startet oppstigningen mot toppen. Gikk greit å finne en grei vei opptil toppen av Fuglefjellet, men det var ett aggresivt storjo og polarmåke par som stupte ned på meg flere ganger på vei opp, tydeligvis hekking her. Fulgte ryggen bortover mot Domen og gikk ut på den smale ryggen som skiller Domen fra resten av Fuglefjellet. Her tok vinden skikkelig tak, og måtte gå veldig forsiktig for det gikk rett ned i sjøen på begge sider. Det er ikke forsvarlig å gå de siste få høydemetrene opp til toppen av Domen, bratt og for løst fjell til å sikre, så jeg snudde ved foten av Domen og gikk kjapt tilbake til Fuglefjellet. Bilen sto nå og ventet der jeg ble sluppet av, så jeg måtte bare forte meg ned igjen, så løp nedover fjellsiden som består av løsgrus og litt vegetasjon, og bortover stranda. Gikk ikke så langt opp I lia på Mohnfjellet, men fant en rute litt lengre ned, og kom meg til bilen 40 minutter etter at jeg ble satt av.

Fuglefjellet med Domen som stikker opp i bakgrunnen
Siste metrene opp til toppen av Domen