Kanthøgda og Askeimtoppen - Superkjentmannsposter Jan Mayen (17.07.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Askheimtoppen (509m) 17.07.2017
Kanthøgda (419m) 17.07.2017

Ola slapp meg igjen av ved metten slik at jeg kunne ta ett par superkjentmannsposter på vei hjem til Olonkinbyen. Jeg gikk opp ryggen opp til Kanthøgda. Det var selvfølgelig ikke helt tåkefritt i dag heller, men fikk noe utsikt av og til. Sti å følge over Kanthøgda, men etter det var det bare å gå på gps, og nå var det tett tåke. Ikke så lett å finne beste veien når en går i tåke og ikke ser noe av terrenget rundt seg, men fant nå en grei vei til Askeimtoppen. Her var det tett tåke og null utsikt. Da var det bare å finne beste veien til Trolldalen og ned til Olonkinbyen. Nå fulgte jeg gpssporet som jeg hadde fått lagt inn på gpsen som viser stien som går fra Turvassdalen og ned til Trolldalen, bikubene og Olonkinbyen. Jeg fulgte denne som stort sett er godt synlig i terrenget, og det var ett bedre valg enn den ruten jeg gikk ned sist da jeg var på Karl Stephan toppen. Brukte 45 minutter til Kanthøgda, 40 minutt fra Kanthøgda til Askeimtoppen og totalt 2 timer på tur.

Her starter turen, ryggen opp til Kanthøgda
Utsikt fra Kanhøgda mot nord, Beerenberg skimtes i det fjerne
Varden på Askheimtoppen
Bikubene (måleinstrumenter, ikke ekte bikuber) med kanthøgda i bakgrunnen