Himmeltinden - kommunetopp i Vestvågøy (09.09.2017)  5

Himmeltindan (962m) 09.09.2017 12:59
Visits of other PBEs Hauklandstranda P-plass (5m) 09.09.2017 11:16
Stormyrvegen (5m) 09.09.2017 11:16

Nok en nydelig dag i Lofoten. Sterk vind fra øst, men ikke plagsomt på dagens turmål Himmeltinden da oppstigningen er fra vest.

Himmeltinden midt i bildet!

Jeg parkerte før Uttakleivtunnelen. Sturla meldte om P-avgift på andre siden, og på stranda her er det ennå gratis! Avstanden og turopplevelsen virker temmelig lik. Skulle forte meg litt da Sondre ventet i Kabelvåg. Pakket rekordraskt og var kommet ut av parkeringsplassen da jeg tittet ned på føttene. Der var fortsatt bilskoene på. Tilbake og byttet til fjellsko.

Turen starter på litt asfalt før det følger en fin gammel vei over skaret til Uttakleiv. Veien er dessverre utrast noen steder. Nesten oppe i skaret kom jeg på at vannflaska heller ikke var med! Hastverk er lastverk! Fant ut at jeg fikk drikke underveis så lenge det var vann, og da det ikke var veldig varmt gikk det helt fint. Siste bekk tørket ut ca 500 moh.

Utsikt mot Uttakleivstranda godt oppe i bakkene.

I skaret tok jeg en "snarvei" på vei frem som viste seg å innebære vel mye myrer og vegetasjon. Tok hovedstien tilbake som var veldig fin. Stiene i øvre del av brattbakken mot toppen er litt utvasket og det ligger et topplag av småsteiner som er lett å skli på. Stien burde gått mer i store sikksakk. Dette samt søppel og radar på toppen drar opplevelsen litt ned. Men når man er kommet opp på ryggen er det et utrolig fint stiparti horisontalt i fjellsiden. Slik er det alt for lite av! 5-eren er reddet!

Slike stier elsker jeg!
Mer stiestetikk!

Var oppom de to småtoppene på veien. Flott rygg. Ligger et skilt om adgang forbudt på hovedtoppen som jeg ignorerte for å nå målet!

Flott rygg opp mot toppen

Retur samme vei. Kjente det godt i lårene på vei ned de løse grusstiene. Men nydelig utsikt på toppen, absolutt en topp å anbefale.