Kråktinden (07.09.2017)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Start point Hustoft (25m)
Ascents Kråktinden nord (1,017m) 07.09.2017 12:50
Kråktinden (1,045m) 07.09.2017 15:15
Visits of other PBEs Skarbua (575m) 07.09.2017 13:49

Etter dagens første tur til Småtindane forflyttet vi oss til Hustoft. Her traff vi en trønder som fortalte om luftige og spennende ruter i alle varianter. Vi takket høflig for beskrivelsene og tuslet over jordet og inn på den flotte stien (Fjellvegen). Høydemetrene ble tilbakelagt effektivt. Rett før Skåla passerte vi ei bu med ved. Her bør man ta med noen vedskier i sekken og legge de i Skardbua. Vi satte kursen mot en høydeknuserbakke som ender ved Snøtinden. Videre over en alpin topprygg med berg og steinblokker. Glem bruk av gåstaver her, hold tunga rett i munnen og les terrenget. Under Kråktinden 1017 stoppet det litt opp i den bratte bergveggen. Heldigvis hadde noen smarte "skaller" vært så omsorgsfulle å hengt ut et blått tau i den trange renna "KLYPA". Såpass luftig var det at Otto måtte sjekke oppstigningen før jeg kom meg opp. Omsider var vi på den brede toppryggen og kunne skue mot en vakker vernet varde. Vi returnerte ned KLYPA hvor Otto fikk høre hva jeg syntes om rutevalgett.
Etter turen var vi innom Brennviksanden og fikk avkjølt varme føtter i det sola gikk ned. Vakkert!