Grønnkleppen - kommunetopp i Fosnes (07.09.2017)  4

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Grønkleppen (765m) 07.09.2017 13:15
Visits of other PBEs Fiskåa parkering (88m) 07.09.2017 11:41

Første toppen på denne høstens fjellraid. Endelig var vi i gang!

Vi skulle egentlig ha startet tirsdag ved middagstider, men da vi startet bilen til Sondre, en 10 år gammel Passat med 234000 km i ryggen, slo vindusviskerne seg vrange. Stoppet og hakket, og farlig å kjøre med i stor fart. Vi dro inn på Auto E18 og de måtte skifte en del som de ikke hadde på lager. Vi avbestilte hytta i Heimdal og dro hjem igjen. Neste dag troppet vi opp på Auto E18 kl 11.30. Etter en time var vi på veien! Takk til Møller som vanligvis bare får kjeft for dårlig service!

Men allerede i Oslo følte jeg at dekka slapp. Ved en nærmere titt på dem så jeg raskt at de var utslitte. Inn på Johs Bjerke på Bryn og etter halvannen time var vi på veien med nye sommerdekk. Nå gikk det bedre, ja et lite frontlyspæreskift i Berkåk da! Vi plukket opp en pizza på Støren og spiste i bilen. Nærmere midnatt var vi fremme i Grong. Det ble ikke de to kommunetoppene som vi hadde tenkt denne dagen! Men været var uansett elendig med regn og lave skyer.

Men torsdag våknet vi til den meldte sola og kjørte til startstedet nordvest for Øyvatnet. Litt vind var det, men i skogen var det varmt nok. Vi gikk i shorts og baris til vinden hardnet til i fjellet. Vi fant ingen sti, men skogen er ganske lettgått til ca 400 moh hvor det er litt mer kupert og lyng/busker.

Vi la ruta mest mulig over svaberg i høyden. Det er et stykke bortover ryggen for å nå toppen. En fin kommunetopp, og i det fjerne så vi neste mål, Heimdalhaugen. Største blikkfang er likevel Heilhornet som vi var på for 10 år siden.

Vi har kommet opp i fjellet og ser tilbake. Heimdalshaugen synes godt midt i bildet
Mange svapartier som var gode å gå på siden det var tørt.
Fine svaberg og dammer oppe på topp-platået
Sondre ved toppvarden. Ser Heilhornet bak til venstre.