Storarusti, Blånuten, Svartenuten og Isvassnutane (25.08.2017)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Utløpet av Hattastainsvatnet (camp) (1,288m)
Endpoint Nedenfor Slokavarden (1,270m)
Ascents Blånuten (1,520m) 25.08.2017
Isvassnutane (1,506m) 25.08.2017
Storarusti (1,480m) 25.08.2017
Svartenuten (1,606m) 25.08.2017

Storarusti, Blånuten, Svartenuten og Isvassnutane

Denne morgenen våknet jeg til tett tåke. Det var ikke mulig å se mer en 20 meter fra teltet. Sikten hadde heldigvis bedret seg noe innen jeg hadde spist frokost og pakket teltet. Men, alle toppene var enda innhyllet i tåke.
Gårsdagens tur til Såta, Kvannanuten og Juklavassrusti Vest hadde vært med lett sekk. Nå var alt utstyret med i sekken igjen og jeg kjente vekten godt i alle oppoverbakkene. Jeg holdt et rolig, men jevnt tempo og ankom toppen av Storarusti etter 1,5 timer. Tåken lå tett, men det var svak vind, så jeg satte meg ned med litt nøtter. Det var lurt! Ti minutter etter jeg ankom toppen klarnet det opp og en flott utsikt åpenbarte seg.

Tåken i ferd med å lette like før teltet ble pakket ned.
Toppen av Storarusti, 1480 moh.
Toppen av Storarusti ti minutter senere.
Flott utsikt mot Hattasteinsvatnet og campsiten.

Nå når tåken lettet var det enkelt å komme seg ned på sørsiden av Storarusti. Jeg satte fra meg sekken ved utløpet av vann 1285 (nedre) og satte kursen mot Blånuten. Ca 40 minutter senere kunne jeg stå på toppen og nyte en fabelaktig utsikt. Best utsikt er det fra det vestlige topp punktet, mens det østlige nok er det høyeste. Etter litt bilder og kontakt med omverdenen kom jeg meg raskt ned snøfeltene til sekken hvor det ble en god 50 minutters lunsjpause. Nå i flott vær!

Storarusti sett fra sør
Blånuten sett fra øst.
Utsiktspunktet på Blånuten
Toppen av Blånuten, 1520 moh.

Jeg fortsatte videre ned mot vann 1240 og hadde med vilje lagt turen ned mot Svartenutbu. Denne er merket på flere kart, men det befant seg ikke noe som helst der hvor kartet tilsier at buen skal være! Litt skuffet over at kartet er feil og glad for at jeg ikke hadde satset på overnatting her, fortsatte jeg videre mot Svartenuten. Terrenget her er ganske flatt, men mye steinur, så farten var ikke så stor. Rundt 250 meter ovenfor vann 1302 fant jeg en (eneste) liten flekk jeg kunne sette opp teltet på. Jeg satte derfor fra meg sekken og tok turen opp på Svartenuten. Denne ser imponerende ut fra vest, men det er helt uproblematisk å komme seg opp. Terrenget er ikke spesielt bratt, men det var likevel 300 tunge høydemeter å forsere. Førti minutter senere sto jeg på toppen og kunne nyte utsikten. Til min store overraskelse dukket det opp enda en turgåer her oppe. Vi slo av en hyggelig prat og i ettertid har jeg sett at dette var PB bruker imp0z (Bobby Helleland). Alltid hyggelig å treffe fjellinteresserte på tur, men ekstra hyggelig med fellow PBer. Takk for praten.

Den imponerende vestsiden av Svartenuten
Bratt også fra oversiden.
Varden på toppen
Det høyeste punktet på Svartenuten, 1606 moh.

Vel nede ved sekken sto jeg og vurderte to valg. Slå opp teltet eller fortsette over Isvassnutane og ned til Slokavarden? Klokken var kun 1530 og selv om beina var godt sliten, følte jeg at jeg kunne klare litt til. Jeg ville da også være 2 timer nærmere bilen på morgendagens tur, så jeg valgte å gå videre. Det gikk (ikke uventet) trått oppover til mot den høyeste av Isvassnutene. Det er kun 1 km i luftlinje, men jeg brukte 45 minutter opp til toppen. Endelig oppe var jeg innom alle de høyeste toppen og konkluderte med at den østligste (også merket på PB) var den høyeste. Nå var beina skikkelig segen og jeg måtte ta en matpause i sadelen mot pkt 1496. Dette gjorde godt og jeg kom meg greit opp på kanten, men gikk ikke over punktet. Nå var det heldigvis bare nedoverbakke igjen. Sørsiden av Isvassnutane er trappetrinn terreng, men ikke så høye trinn at jeg mått gå omveier. Nederst er det bratt og slik jeg kunne se det fra nedsiden er det kun to steder å komme ned. Den bratte som jeg tok og en litt slakkere rute (den jeg hadde tenkt å ta). Men jeg kom meg vel ned og fant en flott plass til teltet ved et av vannene på nedsiden av Slokavarden. Sliten etter nesten 10 timer på tur, men meget godt fornøyd med egen innsats. Neste dag var målet Raudnosnuten og retur hjem...

Toppen av Isvassnutene, 1508 moh.
Trappetrinn terreng nedenfor Isvassnutane
Bratt terreng nederst. Her burde jeg gåt ned litt før.
Flott teltplass. Slokavarden (1352 moh) i bakgrunnen.