Formokampen - kremtopp og interessant kulturminne (04.09.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Puttenvegen (1,013m)
Endpoint Samme (1,013m)
Ascents Formokampen (1,428m) 04.09.2017 11:15
Visits of other PBEs Høvringen - Putt- og Skarvegen (975m) 04.09.2017 09:25
Puttenvegen p-lomme (1,013m) 04.09.2017 09:40
Fangstgrop Formokampen (1,289m) 04.09.2017 10:05
Formokampen fangstanlegg (1,425m) 04.09.2017 11:20
Putten Seter (954m) 04.09.2017 13:15
Formokampen sett fra Karihaugen 2. september 2017

Etter den flotte turen til Pyttegga i går, kjørte vi tilbake til Høvringen der vi overnattet. Været var kjølig, overskyet med endel vind. Vi kjørte inn Puttenvegen forbi Høvringen - Putt- og Skarvegen og fant parkering ved stistart i Puttenvegen p-lomme. Herfra er det meget god, bred sti helt til topps, også godt merket med skilt i alle større stideler. Vi kom snart inn i Rondane nasjonalpark og fortsatte på solide steinheller som er lagt ut i myrområdene.

Stien går inn i Rondane nasjonalpark her!
Tykke skiferheller er lagt ut over myrene for at en skal gå tørt!

Vi tok en unødvendig avstikker på en sti som endte i intet bort til den kraftige stien langs ryggen. Dette kunne vi ha spart oss, for stien vi gikk av fra førte rett opp til dagens første mål

Fangstgropen på Formokampen
Denne ligger like ved stien på nordsiden av eggen. Det dreier seg om en sammenrast fangsgrav av vanlig type med rester etter ledegjerder i 2 hjørner.

Fangstgraven vest for Formokampen
Gode opplysninger om villreinfangst!

Fortsatte en liten km oppover til selve toppen på

Formokampen
Denne er markert av en stor og flott varde på GPS 529548 6858033, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er justert. Kasse med turbok like ved varden. Litt lenger mot SØ på en litt lavere rygg står det en annen varde, en kikkert og en flott retningsskive som indikerer at en kan se langt inn i både Jotunheimen, Rondane og mot Dovre. Slik sikt hadde dessverre ikke vi denne dagen.

AStrid ved den flotte varden på Formokampen
Varden og stein med turbok
Retningskiven
Varden SØ på Formokampen med utsikt nedover Gudbrandsdalen

Fangstanlegget Formokampen

I 2011 (gjen?)oppdaget arkeolog Runar Hole et stort massefangstanlegg for villrein midt i det mye brukte turistråket til Formokampen på Høvringen i Sel kommune. Dette ville vi se på!

Under finnnes mer informasjon om anlegget.

Informasjon hentet fra Nasjonalparkriket.no: Fangstanlegget ved Formokampen

Ved Formokampen finnes det rester etter flere fangstanlegg for villrein. Her er 14 steinmurte fangstgroper, rester etter buestillinger og ikke minst ett massefangstanlegg med en oppmurt fangstbås og rester etter ledegjerder. Vi har ingen dateringer fra Formokampen, men anlegget er trolig fra jernalder eller middelalder.

De murte fangstgropene hadde ledegjerder av stein. Disse har styrt reinen mot gropene. De dype og smale gropene var dekket med kvist og stedegen vegetasjon som gjorde at reinen ikke så dem før de hadde tråkket utpå og falt nedi.
Massefangstanlegget på Formokampen er plassert strategisk i terrenget. Her har det vært lett å lede dyrene inn mot anlegget fra alle kanter. For å styre reinen inn i anlegget, ble det satt opp rekker med skremmepinner i terrenget rundt.

Flere kilder:
Dagningen 29. juni 2011
Artikkel i Hjortevilt.no

Den store båsen litt nedenfor toppen av Formokampen
Bogastelle på toppen av Formokampen
Båsen med varden mot SØ i bakgrunnen