På Ben Nevis med tom mage og i tett tåke (26.09.2011)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Ascents Ben Nevis (1,345m) 26.09.2011

Fra en hektisk helg på nasjonstoppen Carrauntoohil i Irland, bar det videre med Ryan Air fra Dublin til Glasgow. Her hadde jeg nemlig tenkt meg en liten tur på UK's nasjonstopp Ben Nevis (1344) i Skotland. Flyplassen til Ryan Air (Prestwick) ligger et godt stykke utenfor Glasgow, men fordi toget var ute av drift, gikk det gratisbusser helt inn til Glasgow Central Station. Derfra var det bare noen få kvartaler å gå til buss stasjonen Buchanan i Glasgow, hvor jeg nesten umiddlerbart kom meg på en Citylink buss videre til Fort William (3 timer).

I Fort William regnet det, så jeg søkte ly i det store kjøpesenteret som også har en billig restaurant. Etter et måltid med Fish&Chips, så veret heldigvis litt lettere ut. Jeg begynte derfor å gå i retning av hostellet Ben Nevis Inn, hvor jeg på forhånd hadde reservert en seng (15 GBP per natt). Jeg trodde dette var en 5 minutters spasertur utenfor sentrum, men det viste seg at hostellet lå hele 3 km borte. På slutten begynte det å regne og storme, så jeg var helt søkkvåt idet jeg sjekket inn. Jeg ble henvist til køysengene (bunkbeds) som ligger i underetasjen, og som har en kapasitet på 36 personer. Men dette var utenfor høysesong og weekend, så det var bare en ung kvinne fra Sør-Korea som oppholdt seg der. Jeg ble sittende og snakke med denne kunstnerinnen, som hadde søkt tilflukt fra det hektiske bylivet i London, dels for å slappe av og dels for å male kunst i 4 dager.

Regnet fortsatt utover kvelden, og derfor var det uaktuelt å bevege seg ned til sentrum igjen, selv om jeg manglet mat. Så istedet for å benytte meg av felles-kjøkkenet, måtte jeg opp i restauranten i etasjen ovenfor, for å få meg noe mat. Prisene her var høye, men ikke avskrekkende. Jeg fikk meg et nydelig hamburger måltid, samtidig som jeg fikk et lite innblikk i skotsk kultur, musikk og dans på den lille scenen. Deretter bar det ned igjen i køyesalen, for å få meg litt søvn til morgendagens trimtur til Ben Nevis.

Jeg stod opp ganske tidlig, og til min store overraskelse var det opplett. Frokost fikk jeg derimot ikke, siden restauranten ikke åpnet før kl. 12. Derfor måtte jeg gjøre Ben Nevis på tom mage, men jeg fikk i det minste i meg litt vann fra kranen på kjøkkenet. Stien starter ved parkeringsplassen rett utenfor Ben Nevis Inn på ca 40 m.o.h. Der stod det et skilt med en del informasjon, bl.a. at det tok 4 timer å gå til topps. Jeg satte igang innover dalen, stien steg gradvis oppover fjellsiden til venstre og rundet etterhvert inn i en høy sidedal. Det var overraskende lite mennesker på stien, jeg fant senere ut at dette var fordi jeg startet relativt tidlig i forhold til de store massene av fotturister.

Ikke mye utsikt på toppen av Ben Nevis

Jeg kom etterhvert opp til et fjellvann, hvor stien fortsatte i motsatt retning oppover den steinete fjellsiden. Det var bygd gode fottrinn og stien var sikkert to meter bred. Etterhvert som jeg kom opp i tåka, forsvant også trinnene. Her var det tydelig at det var fraktet inn steinheller med helikopter, og at de har planer om å bygge trappetrinn helt til topps av Ben Nevis. Selv om det var tett tåke, var stien enkel å følge, og det må være nesten umulig å gå seg vill her. Den iskalde vinden økte på, og etterhvert fortsatte det med regn, sludd og snø. Etter nesten 2 timer til fots nådde jeg toppen av Ben Nevis (1344m). Der var jeg helt alene i den tette tåken, som begrenset utsikten til 10-20 meter. Det var ikke lenge jeg holdt ut der p.g.a de ufyselige forholdene, så etter at de obligatoriske bildene var tatt, bar det rett nedover igjen. Jeg møtte på en horde av fotturister, og det ble til at jeg sa "Hi" bortimot 100 ganger før jeg omsider var nede igjen ved Ben Nevis Inn. Etter en rask dusj og klesbytte, gikk jeg ned til sentrum av Fort William for å få meg noe etterlengtet mat. Det klarnet opp utover ettermiddagen, og solen tittet også frem. Derfor ble det til at jeg tilbrakte hele ettermiddagen og deler av kvelden i Fort William, før jeg omsider gikk tilbake de 3 km til Ben Nevis Inn for å sove.

Neste morgen våknet jeg til mørke skyer og regnbyer, men jeg kom meg heldigvis ned til buss stasjonen i Fort William uten å bli altfor våt. Derfra bar det rett til Glasgow og en liten sightseeing runde i bysentrum, før jeg litt ut på kvelden satte meg på et billigfly (EasyJet) til London Gatwick for å komme meg videre til Dubai, hvor jeg skulle møte Lars Holme på vår "4 nasjonstopper på 4 dager"-tur i de Forente Arabiske Emirater, Oman, Bahrain og Qatar.

Eksterne lenker:
-Se alle bilder fra Scotland turen