Kvasshovden og Kjerringafjell (04.09.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Skeieslii (377m)
Endpoint Skeieslii (377m)
Ascents Kjerringafjellet (1,053m) 04.09.2017
Kvasshovden (1,065m) 04.09.2017
Visits of other PBEs Grostøl stølsmurer (640m) 04.09.2017 13:15
Finværsdag i Bergen, valgte muligens feil turmål i dag, for atskillig mer vind og skyer i indre strøk. Kjørte inn(bompengefri) skogsvei; forøvrig i god stand, ved Aurdal, parkerte på høyeste punkt under Skeieslii. Fant straks stistart og fulgte sti først på venstre side av bekk/elv,
hvoretter kryssing av denne på ca 460 moh. Videre bratt opp mot utsiktspunkt i nærheten av Grostøl Stølsmurer, bra sti videre oppover, et par steder merket med hvite plastremser, men etterhvert mer og mer utydelig sti og snart gikk jeg på GPS-kurs med retning mot Kvasshovden fra nordøst. Ingen forverring av været, solen kom og gikk, men noe kald vind i høyden. Fra toppen flott utsikt utover Granvinsfjorden, i det fjerne kunne den karakteristiske profilen av Samlen identifiseres.
Toppen, med utsikt ut Granvinsfjorden

Ville også ha med meg Kjerringafjell og fant en grei trase mot sentrale del av sørvestflanken, som var eneste mulige vei opp, med bratte skrenter både på venstre og høyre side. Greit opp grasbakker og avsatser her. En god del molter her oppe, bærplukkere hadde tydeligvis ikke funnet bryet verd å gå opp hit. Også bra med ryper oppe på topplatået.
Kjerringafjell fra sørvest

Flott utsikt fra toppen ned mot Ulvik, og mot stolte fjell som flankerte denne vakre bygda både i nord og i sørøst.

Ulvik. Vassfjøra venstre, Onen til høyre

Fant også grei trase ned igjen, og var nede ved bilen etter knappe 4 timer på tur.