Blåkollen, Fjellbuknuten og Lyngbergvarden (04.09.2017)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Blåkollen (336m) 04.09.2017
Fjellbuknuten (372m) 04.09.2017
Lyngbergvarden (487m) 04.09.2017

Drangedal pf. 100 topper

Ettermiddagstur. Tendenser til regn i lufta, så var usikker om det var lurt å satse på en tur til Drangedal denne ettermiddagen/kvelden. Tenkte jeg fikk kjøre så langt det rakk. Møtte litt yr et par ganger inn mot Drangedal, men det var alt. Hadde sett meg ut en fin, liten rekke med pf 100 topper, tre på rad. Til Blåkollen gikk jeg opp ryggen fra nordvest. Fin utsikt fra toppen som bar preg av noe åpent svaberg. Rett nedenfor trig.punktet var det en trimkasse. Det går tydeligvis en blåmerket sti opp fra en annen kant. Forholdsvis nyanlagt opplegg med sti og bok vil jeg tippe. Dette kjente jeg ikke til, men har sett kassene til Kjosen Grendelag et par andre steder også. Flott tiltak.
Fin utsikt også fra Fjellbuknuten, men ikke så åpent som fra Blåkollen. Lyngbergvarden var litt mer kronglete å komme opp på. Bratt innunder toppen, så måtte gå litt rundt for å komme opp. Litt småklatring. Ingen utsikt fra det høyeste punktet på Lyngbergvarden, men kom over et fint, åpent utsiktpunkt på den sørlige delen.