Store og Midtre Ringstind (02.09.2017)

Written by torehum (Tore Humstad) GSM

Ascents Midtre Ringstinden (2,025m) 02.09.2017
Store Ringstinden (2,124m) 02.09.2017

Ringsdalen

Tur til Ringsdalen etter strålende værmeldinger for helga. De viste seg riktignok ikke å slå helt til, men tur ble det uansett. Lørdag kveld slo vi leir i Ringsdalen med tanke på tur til Store Ringstind søndag.

Teltplassen i Ringsdalen med utsikt til Midtre (t.v.) og Store Ringstind

Søndag morgen var det rimfrost på bakken, kaldt på henda og lite sol å se. Turen innover Ringsdalen gikk først i grønt lettgått slettelandskap. Omtrent ved grensa til nasjonalparken gikk landskapet over til grov ur og steindekt brelandskap.

Den lettgåtte stien på slettene nederst i dalen går etter hvert over i tungått og grov steinur som dekker det meste av dalbunnen

Det store usikkerhetsmomentet på turen, var klyvepartiet fra Ringsnbotnen og opp i hengdalen under Ringsskar. Dagen i forveien møtte vi ei gruppe som snudde her, på grunn av mye løs stein og mose og eksponerte sva. Siden vi ikke fulgte stien slavisk, bomma vi litt på det normale innsteget til dette klyvepartiet. Vi endte opp litt for langt sør og fant det fornuftig å sikre litt forbi en 10-15 meter brei berghammer. Vel oppe forbi denne, kom vi igjen innpå stien. Her var det fortsatt en del løs stein og mose med glatt sva under, så det var et godt poeng å holde konsentrasjonen litt til.

"Cruxet" i overgangen mellom Ringsdalen og innsteget til Ringsbreen er å komme seg opp dette svaområdet. Den vanlige ruta går ved moseområdet til venstre for snøfeltet.

Ringsbreen

Lenger oppe kom vi til en haug foran innsteget av øvre del av Ringsbreen. Her tok vi på stegjern, krysset et par hundre meter med blåis, kløyv opp et felt med eksponert berg før vi gikk inn i taulag på de snødekt bre.

Innsteget ved Ringsbreen. Ringsskaret til venstre og Gravdalsskaret midt i mildet.

På snødekt bre gikk turen opp til Gravdalsskaret og foten til Midtre Ringstind (2025 moh). Her la vi igjen en del utstyr før vi fortsatte i taulag, med lettere sekk, oppover mot Store Ringstind.

Gravdalsskaret

Ruta opp mot Store Ringstind gikk greit, men vi måtte krysse to store og svært djupe sprekker. Har var det viktig å gå med stødige skritt og stramt tau.

Opp mot Store Ringstind fra Gravdalsskaret

Store Ringstind

Øverst i fjellsida, kunne vi følge ei renne på 45 graders helning opp mot toppen.

Posering på toppen av Store Ringstind
Store Austanbotntind sett fra Store Ringstind
Dyrhaugstindane (t.v.), Skagastølsryggen med storen (bak) og Midtre Ringstind (t.h.) sett fra Store Ringstind
Vikingskar

Ned fra toppen fulgte vi en litt annen rute som lå litt lenger sør enn sporene våre opp. Fortsatt en del imponerende sprekker å studere fra betryggende avstand.

Midtre Ringstind

Fra Gravdalsskaret gikk turen opp på neste topp: Midtre Ringstind. Vi fulgte vestryggen som kunne by på lett og morsom klyving i luftig terreng, men med gode tak.

Breen opp mot Store Ringstind (midt i bildet) sett fra Midtre Ringstind
Manipulert bildet som viser sporene opp mot Store Ringstind
På Midtre Ringstind
Ringsskaret

Nede fra Midtre Ringstind tok vi en liten befaring i Gravdalsskaret for å sjekke en eventuell rute mot Vikingskar som var målet for dagen. Forholdene var litt vanskelig å vurdere fra avstand, så vi endte opp med å om Ringskaret.

Ringskaret

På veg mot Ringsskaret
Stølsmaradalstind sett fra Ringsskar. Vikingskar til høyre.

Vikingskar

På veg mot Vikingskar i skumringa

Oppe på Vikingskar ble det etablert en spektakulær leirplass basert på vindsekk, liggeunderlag og sovepose.

Neste dag gikk turen videre til Stølsmaradalstind fra Vikingskar.

Takk!

Written by JohnTiger 09.11.2019 13:18

Takk for en flott rapport med mange fine og informative bilder! :)