Nordvestkanten på Romsdalshorn (03.09.2017)

Written by kjetilok (Kjetil Okkenhaug)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Romsdalshornet (1,550m) 03.09.2017

Kjempefin tur med Klaus Klausen opp nordvestkanten på Hornet.

Gikk fra bilen kl. 10.30 etter at Klaus sov utpå en smule etter Drømmediederet og fest dagen før. Oppover forbi Litlefjellet diskuterte vi planene, og var enige om at vi skulle ta nordvestkanten om det var folksomt på nordveggen. Da vi nærmet oss fikk vi se at det spraket av farger i nordveggen og valget var lett.

Fin anmarsj

Vi startet første taulengde ved nederste rappellanker og klatret fire taulengder. Den siste stort sett veldig enkel. Føreren her er mildt sagt tynn, men tror vi holdt oss sånn omtrent på ruta.

Fjellkar på standplass

Finvær og god stemning på toppen. Her var det også to karer som skulle ta snarvegen rett ned i dalen med vingedrakt. Vi gjennomførte så rappellene uten problemer og sprang ned. Flott tur i utrolig fint høstvær.

Gutta på tur

Et godt valg å ta nordvestkanten. Her var vi helt i fred, og slapp å være så redd for steinsprang. Behagelig også å ta nedturen litt utpå dagen uten klatrere i nordveggen.