Gråhøe, Gluptindene og Store Nuten (03.09.2017)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Nørdre Gluptinden (1,555m) 03.09.2017
Søre Gluptinden (1,590m) 03.09.2017
Gråhøe (1,779m) 03.09.2017
Kvernhøe (1,688m) 03.09.2017
Store Nuten (1,541m) 03.09.2017
Store Nuten Nordtoppen (1,496m) 03.09.2017
Nørdre Gluptinden Vest (1,474m) 03.09.2017
Visits of other PBEs Listølen p-plass (1,050m) 03.09.2017
Fantastiske omgivelser der vi campet. Austhøe til venstre og Oskampen til høyre

Etter en god natts søvn i campingvogna ved Valtjønna, var det helt herlig å våkne opp på fjellet og de nydelige omgivelsene. Denne dagen bestemte vi oss for å ha Gråhøe som dagens hovedmål, med mulig forlengelse av turen dersom formen tillot det.

Vi kjørte til Listølen der vi parkerte bilen. Deretter fulgte vi en meget god sti mot Gråhøe. Da vi kom opp til ca 1500 moh var det så fint å gå, så vi valgte å ikke følge merkingen lenger. Etter et par tunge stigninger, først fra starten og opp til 1500 moh, og deretter fra 1600 moh og til 1779 moh, nådde vi endelig toppen. Det var flott utsikt utover, men toppvarden var skuffende.

Hans Thorvald på vei oppover mot Gråhøe
Hans Thorvald på Gråhøe

Vi følte oss i bra slag, og været var fint til tross for litt vind. Av denne grunn valgte vi å forlenge turen, først til Kvernhøe, før vi gikk til Søre Gluptinden. Derfra begynte det så smått å yre, men vi ønsket å fortsette turen og gikk derfor videre til Nørdre Gluptinden. Der tok vi oss en matpause, før vi var oppom Nørdre Gluptinden Vest (med flott varde!), Vesle Nuten og til slutt Store Nuten. På sistnevnte topp var det ufattelig mange reinsdyr.

Langeråkvatnet med Store Nuten og Bitihorn i bakgrunnen
Søre Gluptinden
Mye reinsdyr på Store Nuten

Det ble en lang marsj tilbake til bilen, men været ble gradvis bedre og omgivelsene var helt nydelige. Det meste av turen gikk utenom sti, men etter Store Nuten gikk vi slik at vi kom innpå en T-merket sti. Denne fulgte vi til Jotunheimvegen sørvest for Haugseter Fjellstue. Den siste biten jogget Hans Thorvald, mens jeg gåjoggende fulgte etter.
Det ble en meget flott tur på ca. 5 t og 40 min. Det ble mange skritt i løpet av turen, noe som virkelig kjentes i beina.