Steindalsnosi - topp nr 120 (03.09.2017)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Ascents Store Steindalsnosi (2,025m) 03.09.2017
Store Steindalsnosi Øst (2,025m) 03.09.2017

Parkerte på p-plassen ved Galgeberghytta.

Rundet den første knausen og satte kursen rett mot vannet på ca 1500moh. Lettgått, med noen steinskrenter som var litt våte/sleipe.

Rundet vannet på østsiden, over ett snøfelt (antar dette ligger der lenge hvert år) og deretter rett opp til høyde 1605. Fra Høyde 1605, slakt mot venstre (øst) bort på ryggen opp mot toppen. Oppe på ryggen står det en godt synlig varde. Tok sikte på denne og fant ett godt tråkk som var delvis godt vardet. Der stigningen blir brattere var vardingen litt spredt både mot høyre og venstre. Vi fulgte vardingen mot venstre, ut mot kanten. Greit opp til toppen, selv om steinene i perioder var temmelig sleipe. Sola hadde ikke fått tørket opp natten dugg.
Besøkte begge toppene dere oppe. Den høyeste har minst varde...merkelig det der :)

Selfie på toppen, med Fannaråken i bakgrunnen.

På turen ned holdt vi den første tiden del lengre mot venstre, enn på oppstigningen. Mye mer lettgått her. Burde gått opp her selvsagt. Rundt 1850 begynte vi å skrå mot høyre igjen, slik at vi fant igjen tråkket på den lille ryggen vi hadde fulgt oppover.
Lettgått hele veien ned til bilen fra ca 1640moh.
Ved vannet på ca 1500 holdt vi 100-150 meter lengre mot øst enn når vi gikk opp, der lå det en del snøfonner vi kunne gå på. Skrådde etter hvert mot vest igjen slik at vi traff rett på bilen. MEGET lettgått her. Bedre enn å gå rett på.