Storskrymten app-tur 22/24 (03.09.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Storskrymten (1,985m) 03.09.2017
Visits of other PBEs Skamsdalsætrin p-plass (975m) 03.09.2017

Jeg har vært på Storskrymten en gang før i 2010 sammen med Ingvill, men det var mange år før Opp24 appen ble langsert og var det tåke og null sikt, så da det var meldt bra vær så tenkte vi at det var på tide å få registret denne toppen på appen også. Vi valgte å ta det som dagstur fra Skamsdalsætrin p-plass. Fra Dombås kjørte vi E136 til litt før Lesja sentrum der det var skiltet mot Aursjøen. Dette er bomvei, 105 kr som betales med kort. Etter ca 14 km fulgte vi skilt mot Skamsdalen inn til Skamsdalsætrin der veien ender og vi parkerte. Sauesankingen var i tydeligvis i full gang, var masse sau ved Skamsdalsætrin som ventet på transport ned til bygda. Vi krysset først elva over bro og fulgte rødmerket sti på vestsiden av elva Jore. Benyttet oss av gangbrua over Tverråi og kom etterhvert til Lesjøen der vi vekslet noen ord med dagens første reinjeger. Vi la ikke merke til at rødmerkinga ville ha oss til å krysse elva Jore ca en kilometer etter Lesjøen, men fortsatte etter umerket sti ett lite stykke til før vi fant ett greit sted å krysse og kom oss opp på stien igjen. I stikryss fulgte vi skilting mot Åmotdalshytta. Ved Telranden , tar stien mot Åmotdalshytta en 90 graders sving, vi holdt nå rett frem og mellom vann 1406 og 1420. Stort sett lettgått terreng frem til vannene. Her gikk vi opp til ryggen og fulgte den til topps. Sporadiske varder og endel steinur å gå i. Stor varde på toppen samt bok å skrive seg inn i. Fantastisk utsikt mot blant annet snøhetta, stor-stygge svånnåtinden og mange andre fjell. Brukte ca fem timer opp inkludert kort matpause. Samme vei tilbake og brukte ca fire timer ned, dvs totalt ni timer på turen. Det er midt i reinsjakta og vi traff endel reinjegere på veien, noen tungt lasset med nyskutte dyr. Vi traff også ca 10 andre turgåere som hadde same turmål som oss. Veldig heldige med været, sol med noen skyer, litt vind på toppen men ellers veldig behagelig temperatur. Rune var med.