Dyreliv og topper i Brattefjell-Vindeggen (01.09.2017)  6

Robekknuten (1,495m) 01.09.2017
Svafjell (1,406m) 01.09.2017
Viernuten (1,215m) 01.09.2017

Brattefjell-Vindeggen Naturreservat har lenge stått på ønskelista. Så når været var meldt greit og jobben ga meg fredagsfri var det bare å peise avgårde på formiddagen.
Parkerte ovenfor snuplass, ved grinda, på Sudbø ved 12-tida, drassa fram storsekken og trasket avgårde. Først på grusvei, siden på sti som forsvant som dugg for solen oppe ved stormyrene på Storevier. Dermed tok jeg direkte kurs mot "tjernet" jeg hadde sett meg ut på kartet som leirplass. Krysningen av myrene gikk greit nok, litt kratting og litt avkjølende plumping før jeg tok campen i nærmere øyensyn. Ikke mye til tjern, desto mer en pytteliten myrpytt men med en tilhørende meget god teltplass. Teltet ble reist og to pils ble nennsomt plantet i blautmyra.
Så litt lunsj med utsyn til Brattefjell. Påfølgende full strekk i lyngen og sola. Lå og nøyt den lette brisen og den øredøvende stillheten, kun avbrutt av lyden fra en og annen heipiplerke eller ringtrost. Ble liggende lenge....

Viernuten

Etter å ha døset en time eller to ble dagstursekken funnet fram og turen gikk mot Viernuten.
Skremte opp to store kull med lirype på kort hold i vierkjerret på vei opp, herlig syn og måtte de overleve jakta som står på trappene. Flere tårnfalk jaktet i området, tydeligvis et godt smågnagerår her oppe. Observerte også et par dvergfalk som har gode jaktmuligheter på de utallige heipiplerkene som svirrer rundt i fjellheimen.

Duskmyrull ved Viernuten med Bosnuten i bakgrunn
Flott skue mot Bosnuten

På toppen ble det ny strekk i lyngen, samt en liten bit sjokkis. Flott utsyn.

Utsikt fra Viernuten mot Brurnuten og Vehuskjerringi mfl i vest
Utsikt fra Viernuten mot regnværet over Brurnuten og Vehuskjerringi

Tilbake ved teltet ble en myrkald pils fisket fram fra myrpytten, du verden den smakte!
Jaggu ble det ikke en liten strekk til, dette er rekreasjon på sitt beste.
Siden svinset jeg litt rundt i nærområdet med det lille, lette kompaktkameraet Sony RX IV.
Canon 5D'n ble for engangs skyld liggende hjemme, savnet den dog litt da bildekvaliteten er noen knepp høyere.

Rosa steiner ved campen med Grotvassdalen i bakgrunn.
Mot sør.
Rosa steiner ved campen med Grotvassdalen i bakgrunn. Mot sør.
Soppmønster i svarthvitt
Grotvassdalen ved solnedgang. Brattefjell malt gyllen.
Gylne Brattefjell. Sett fra campen.

Solnedgangen ble ikke som ønsket og dermed returnerte jeg til teltet, fisket fram nok en pils fra myra og slang meg i lyngen med fjeset rettet mot Bosnuten mens sola sank sakte men sikkert bak det flotte fjellområdet. Så ble det småkaldt og soveposen kalte.

Svafjell

Våknet før soloppgang og så tåka drive over toppområdet av Brattefjell. Kokte komboen kaffevann og egg mens jeg så de første solstrålene treffe toppen av Bosnuten.

Bosnuten i soloppgang til frokost

Kaldt, rundt 1-3 plussgrader, og lett vind men kokte egg varmer småvalne fingre.
Etter frokost var det bare å sele på. Brattefjell lå fortsatt i tåka, så impulsivt ble turen endret og jeg tok kursen mot Svafjell i påvente av at tåka skulle lette fra hovedtoppen.
Karret meg opp lyngliene under Brattefjell til rundt 1200 moh før jeg tok et sauetråkk i retning Svafjell. Rundet et par tjern før jeg begynte oppstigningen. Flott område med småsære rosa steiner hist og pist. Noen hundre meter under toppen støkka jeg opp en stor og flott fjellhare på 10m hold. Den løp oppover, samme retning som meg og dermed møtte jeg på den to ganger til, like nærme. Nesten så den ville ha følge opp til toppen :-)
Herlig selskap og sjelden opplevelse må sies.
Sjokkis og utsiktspause på toppen er toppen.

Brattefjell

Etter topp-pausen gikk turen strake veien mot nord og Brattefjell, som fortsatt lå i topptåka.
Tåka letnet en del når jeg entret foten av fjellet. Fulgte bratte vegetasjonsrenner opp mot topplatået. Der oppe ventet en tredvetalls fjellryper på meg, reine velkomstkomiteen.
De satt på steiner rundt forbi, kaklet litt, forflyttet seg litt mens de lurte fælt på hva denne karen gjorde i deres domene så tidlig på morran. Nok et flott møte med fjellets beboere.
Litt dynamisk tåke, vind og regn ved den rosa varden men god utsikt lell.

Rosa stein med irrgrønt lav ved toppen av Brattefjell

Tusla nedover mot nordvestryggen langs stupet for en strekk.
Fant en god plass i le for litt kvalitetsavslapning og storveis utsikt.

Utsikt mot Vindeggen fra stupkanten av Brattefjell i nord
Rett under her fløy kongeørna, skulle ha vært med i bildet...

Hadde ikke sittet/ligget lenge før jeg ble var av en subadult kongeørn som seilet majestetisk rett under meg på 30m hold langs stupkanten, med det utrolig flotte fjelllandskapet som bakgrunn. For et nydelig syn, hadde jeg bare fått bilde av det...drømmer...

Robekknuten

Etter pausen gikk turen ned nordvestryggen før jeg tok kurs mot sadelen mellom Robekknuten og Brattefjell. Reinsjegerne var nå våknet og jeg så flere vandre innover terrenget.
Rundet et par koller på sadelen før jeg entret bratta opp mot Robekknuten.
Ble en blanding av bratte vegetasjonsrenner og fine klyvepartier på bart fjell før jeg sliten nådde toppen. Av alle toppene på denne turen var utsikten herfra den beste må jeg si.
Utrolig flott oversikt over Møsvatn og Hardangervidda, Brattefjell framstår fra sin beste side samt at Gaustatoppen kommer tett på med sine gråe, tydelig forgreinete rasveier i vestsida. Flott skue.

Utsikt mot Vindeggen med Gaustatoppen i bakgrunnen
Bosnuten sett fra Robekknuten
Robekknuten og Brattefjell

En reinjeger var også på plass her oppe og skuet forventningsfullt utover det flotte landskapet etter rein, men ikke en eneste rein å skue kan jeg melde.
Lunsjpause ved toppen. Så var planen en laang strekk, men en lang regnskur skulle ødelegge det. Dermed gikk turen nedover mot Grotvatn. Nede ved dalbekken kom jeg over en sti jeg fulgte fram til vannene. Her skremte jeg opp en meget flott jordugle, også denne på ekstremt kort hold, maks 5 meter! For en dag.

Litt sol nede i dalen, men kortvarig

Tilbake ved teltet ved halv to-tida ble det dorming og sløving, først ute så i teltet pga regn.
Fullt uthvilt våknet jeg i sol og tørt telt. Men flere store, mørke truende skyer lå og vaket rundt forbi. Valgte derfor å pakke sammen teltet mens det ennå var tørt og tuslet svært fornøyd tilbake til bilen.
En virkelig topp tur var tilbakelagt.
Kommer gjerne tilbake til dette området, Telemarksfjella har virkewlig mye å by på.

Missing title

Written by siroho 03.09.2017 15:14

Takk for en flott turbeskrivelse og noen flotte bilder. Så moro å lese om alle fugl- og dyreopplevelsene. Du er ikke alene om å like dette området, takk for at du deler slik at vi andre kan drømme oss bort en liten stund.