Nordre og Midtre Knutsholstind. Knut og Øyvind. (02.09.2017)  5

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Gjendebu (985m)
Endpoint Gjendebu (988m)
Ascents Midtre Knutsholstinden (2,170m) 02.09.2017
Nestnørdre Knutsholstinden (2,185m) 02.09.2017

Endelig var tiden kommet for en lenge avtalt tur første helga i september. Knut og Øyvind kom fra Kristansand og jeg fra Trondheim og vi møttes fredags kveld på Gjendesheim. Knut hadde bestilt båtbilett på første båt lørdag morgen og vi var avgårde fra Gjendebu i 9-tida etter en god natt søvn ute i det fri. Vi skulle gjøre et nytt forsøk på Nordre og Midtre Knutsholstind som Espen og jeg snudde på tre uker tidligere pga tåke. Nå var været fint og optimismen var stor. For en gang skyld fikk optimistene rett og vi var på Nordre Knutsholstind etter omtrent 3,5 timer og etter å ha benyttet samme vegvalg som Espen og jeg tre uker tidligere. Det var overraskende "rotete" terreng oppe ved pinaklene så jeg var glad vi snudde i tåka like under dem tre uker tidligere. Det hadde vært vanskelig orientering her oppe i tett tåke.

Videre var det greit å gå bortover mot Midtre, men det var jo et par litt luftige opptak så litt forsiktig må man være.

Vi trodde ikke vi ville rekke ferga tilbake til Gjendesheim samme dagen så billett var kjøpt til søndags morgen samt at telt og soveposetrekk var fraktet inn til Gjendebu. Litt før vi kom ned i Svartdalen hadde vi enda 1,5 time igjen før fergeavgang. Farten ble økt og med ti minutters margin rakk vi siste ferga.

Dette var en flott tut i overraskende morsomt terreng med forskjellige vanskeligheter oppe på "platået". Trivelig tur i trivelig selskap!

Undelag, sovepose, soveposetrekk, superundertøy og ullundertøy. Da er natta velberget.
Øyvind og Knut, hydraulikeren og økonomen finner spor av jobben på den nye ferga på Gjende. Nemlig krana; og de håper å få turen fra Kristiansand sponset.
Øyvind og Knut oppe på Nordre Knutsholstind med bl.a. Langevatnet og Skardalsegga i bakgrunnen.
På Nordre Knutsholstind ser vi Gjende langt under oss og langt unna ses Besshø og Nautgardstind.
Fra Nordre Knutsholstind er det fremdeles langt opp til Store Knutsholstind. Midtre Knutsholstind ses til høyre. Et tynt snølag hadde kommet over ca kote 2100 i løpet av natta.
Midtre Knutsholstind og Store Knutsholstind. Et par klyvepunkter som var litt luftige er midt på det bratte partiet foran Midtre Knutsholstind.