Storheia i Trondheim (02.09.2017)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Storheia (565m) 02.09.2017

Dag 7 av Hedmark - Sør-Trøndelag raidet, lørdag 2/9

Kom direkte fra tur på k toppen "Nordvest for Baklifjellet", og kjørte korteste veien til Skistua som ligger midt i bymarka og rett i nærheten av skitrekket Gråkallen. Her ble jeg lokende rundt en stund. Husker ikke helt hvorfor, men tror at jeg måtte på toalettet og skistua hadde ikke åpnet enda. Når de åpnet gikk jeg inn, og så at de hadde vafler til salgs. Tenkte å kjøpe en, men droppet det da jeg så prisen. De skulle ha 49,- for plata og ikke mindre enn 16,- for et hjerte. Nevnte det for tante og onkel etterpå, som bor i Trondheim. Jeg sa til dem, hva er det de egentlig har i røra si her oppe i Trøndelag, gull og diamanter!? Dagen etterpå, på vei sørover mot Oppdal, for å prøve meg på Storskrymten, fikk jeg en sms fra min onkel. De hadde vært ute å gått tur med barnebarnet sitt, og stoppet et sted hvor de solgte vafler. Her skulle de ha ikke mindre enn kr. 84,- for plata! Galskap! Men dette var en digresjon. Gikk fra parkeringsplassen og generelt vestover på god grusvei i 2 km. Her går det av en sti i sydvestlig retning mot Storheia. Fantastisk vær i dag, og det virket som om halve Trondheim by og omegn var ute på tur. Mange skulle til Trondheims høyeste punkt, men veldig mange skulle videre på grusveien inn til Elgsethytta. Her tror jeg det var servering og noen form for aktiviteter i dag. Jeg fulgte stien i ca. 2.5 km og sto så på Trondheim kommune sitt høyeste punkt, Storheia. Her ble det en lang pause, hvor man nøt utsikten og det fine været. Retur samme vei. Videre til tante og onkel som bor relativt sentralt i Trondheim for overnatting og hyggelig samvær. Det er alltid så hyggelig å treffe de igjen. Onkel tar meg alltid i hånda for en god og kraftig håndhilsing og så sier han alltid, "nei men der har vi jo gutten fra Tigerstaden" mens han smiler hjertelig :-)