Rundtur over snille topper ved Eidsbugarden og Bygdin (02.09.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Fondsbu (1,062m)
Ascents Utsikten Skjeneggje (1,485m) 02.09.2017 14:41
Skjenegge Nordvest (1,575m) 02.09.2017 15:10
Skjenegge (1,607m) 02.09.2017 15:36
Visits of other PBEs Eidsbugarden parkering 02.09.2017 13:43

Helgetur på hytten på Tyin og en super værmelding. Denne dagen bestemte jeg og min mor å ta turen opp til Utsikten og følge ryggen videre bort til Skjenegge. Etter en behagelig morgen med lang frokost, kjørte vi inn til Fondsbu. Herfra fulgte vi den gode stien opp til Utsikten. Til tross for at vi nå hadde gått inn i den første høstmåneden, var tempen ganske behagelig og solen skinte. T-skjorte og oppbrettede buksebein var dagens turantrekk.

Flott dag på Utsikten

Utsikten fra Utsikten var ganske så flott. Skjønner godt hvorfor den har fått dette navnet. Panoramautsikt mot flere av Jotunheimens stoltheter. Vi fortsatte videre bortover ryggen på smal sti og til dels vardet mot Skjenegge. Først en tur oppom nordvest-toppen og videre bort til hovedtoppen. Her oppe traff vi en kar som fortalte at han samlet på fjelltopper i Vang. Jeg forsto ganske raskt at hna var Peakbook-bruker og nerdepraten var igang. Det var Odmaal vi hadde møtt. Vi tok nisten vår sammen med ham, og snakket en god stund om fjell og turer før han omsider returnerte til Tyinholmen.

Fra venstre: Hjelledalstind, Falketind og Stølsnostind

Vi gikk nå ned på nordøstsiden av Skjenegge og fulgte stien gjennom Vennisstøldalen tilbake til Fondsbu. En nydelig dal med herlig utsikt mot blant annet Mjølkedalspiggen, breen, Sagi og Snøholstind. Et sted på nordsiden av stien, renner elven gjennom en trang og naturlig utgravd grøft. Utrolig stilig. Høstfargene har begynt å ta seg opp, og jeg kjente jeg begynte å glede meg til den kalde, flotte og fargerike tiden i fjellet. Nede på Fondsbu kjøpte vi kaffe og deilig kake før vi kjørte tilbake til hytten for å grille. Takk for turen, mor!

Fra venstre: Uranostind, Langeskavltind, Sagi og Mjølkedalspiggen
Vandring i storslagne omgivelser gjennom Vennisstøldalen.
Snøholstinden med høstfarger i forgrunnen.

Kart

Kjempe

Written by JonnyA 10.09.2017 22:59

flotte bilder! Det av Snøholstinden var heilt spesielt!

Sv: Kjempe

Written by Fjellsamleren 11.09.2017 00:06

Tusen takk for det, Jonny. Det setter jeg stor pris på å høre!

Herlig !

Written by Gunski 09.09.2017 08:40

Det er ikke rart vi er glad i dette område! Flotte bilder Endre !

Sv: Herlig !

Written by Fjellsamleren 11.09.2017 00:10

Tusen takk, Gunnar! Det er så sant som du skriver. Et helt spesielt område. Kanskje mer spesielt for oss som har hytte i nærheten ;) Herman Friele skal visstnok ha gnidd seg i hendene og sagt "Dette er kremen av norsk natur" da han så toppene her inne. Er ikke så rart det heller.