Stortinden (29.08.2017)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Andersdalen (100m)
Endpoint Andersdalen (100m)
Ascents Stortinden (1,320m) 29.08.2017

Noen små regnbyger på formiddagen, så vi tok det med ro. Yr meldt sol på ettermiddag/kveld, så jeg var stemt for å ta Stortiden 1320 moh. og heldigvis Egil ville være med. Men regnbygene ville liksom ikke slutte fortsatt litt yr i 14 tiden. Vi kom oss ikke av gårde før i 15 tiden. Kjørte inn i Andersdalen. Blaut sti i starten, ble bedre inn mot Rundvatnet. Tok opp på sørsiden av bekken opp i botnen. Fin lyngbakke i starten. Holdt til venstre vider opp, mye løs ur. Veldig sleipe steiner så her måtte det tråes forsiktig så det gikk ikke så fort oppover, tydeligvis næringsrik berggrunn. Inn i renne og videre opp mot toppen. Gikk først mot høyre men Egil trodde det var bedre mot venstre så vi snudde og prøvde der, Egil kløv opp sleipt bratt riss, jeg måtte gi meg da jeg ikke klarte å strekke beinet langt nok ut for å få feste «søren åå». Egil kom seg på toppen og fant da ut at det var greit å gå opp til høyre likevel, og fikk meg og hundene til å gå rundt, her var det ingen problemer med å komme seg opp. Fikk solnedgang på toppen, hodelyktene lå igjen i bilen så det ble en kort pause på toppen. Tilbaketuren gikk vi ned igjen mer i nord av renna, her var det mye lettere å gå i veldig løs grus, så det gikk rimelig fort ned. Grei skuring da vi kom ned på lyngbakkene. Skumt da vi gikk stien ut dalen, men kom oss greit tilbake til bilen.

Grei sti etterhvert selv om det var veldig gjørmete i starten.
Stortinden til venstre, Andersdalstinden og Snømannen.
Dagens mål Stortinden.
Gikk opp på høyresiden av bekkdalen.
Egil tar en pust i bakken.
Sleipe steiner så her var det tungt å gå.
Endelig ser jeg toppen.
Nordre Stortinden.
Egil klarte å komme på toppen fra venstresiden, bratt og sleipt.
Egil nesten oppe.
Stortinden.
Yess på toppen.
To som var slitne i dag...