Tafjordfjella: Breinausa (01.09.2017)  4

Start point Muldal (10m)
Endpoint Muldal (10m)
Ascents Breinausa (1,432m) 01.09.2017 12:47

Denne enslige toppen som ligger nordom Zachariasvatnet var passelig å ta i litt grisevær mente Ove. Så ble det! Lave skyer og regnbyger som kom og gikk var til å leve med. Temperaturen var ok og jeg kunne gå med shorts helt opp til siste biten. Stien er fin å gå, men temmelig våt og til tider sleip grunnet regnet.

Hadde lite og til tider ingen utsikt helt til jeg ankom toppen. Da ble jeg møtt av en liten sluddbyge... som gav seg temmelig fort heldigvis. Kort tid etterpå gløttet faktisk sola så vidt gjennom skylaget og jeg kunne endelig få glimt av det vakre terrenget rundt meg. Det lettet også endel på returen og selv om det ikke tørket opp den våte stien , så gjør det utrolig godt for helhetsinntrykket av turen. På stien tilbake mot Muldal Gard traff jeg på en kar som var på en liten trimtur oppover mot sætrene. Eneste mennesket jeg så her oppe i dag. Tross til tider dårlig sikt, gir jeg turen en svak firer grunnet det storslagne og varierte terrenget turen gikk i. Det er absolutt verdt å gå denne turen i godvær og kanskje velge denne spennende adkomsten om en har tenkt seg til Reindalssæter :-)

Mye ekorn å se langs stien som svinger seg elegant de 359 hm opp til Muldal Gard
Dårlig sikt underveis men fikk et ørlite gløtt sv sol da jeg endelig var kommet meg ut av den fuktige skogen
Rimelig fuktig vegetasjon etter stadige små regnskurer
Da jeg omsider kommer opp på siste delen av ryggen mot toppen kommer sola så vidt igjennom - lykke !
Om ikke jeg fikk panoramautsikt, fikk jeg iallfall sett litt av imrådet fra selve toppen. Her i retning Reindalen
Skal ikke mye til for å glede meg :-)
Vestover fra Breinausa
Mot hovedtoppen
Raudnukdalsvatnet mot Heimste Høghornet
Raudnukdalsvatnet og ruta oppover mot toppen
Steinhuset ved utosen av Raudnukdalsvatnet
mot Muldalsegga og Trollkyrkja
Garden ved Muldalsfossen

Vær

Written by Atomsilda 01.09.2017 17:07

"Det finnes ikke dårlig vær, bare...." Vel...noen av turene våre blir slik. Når man har dette i seg... at man må på tur... så er det bare å komme seg avgårde når man har tid og mulighet. :)

Sv: Vær

Written by ligroenb 01.09.2017 20:35

Så sant så sant :-) Heldigvis kom det litt sikt da jeg var på toppen, og lettet mer på returen. Den fortjente en svak firer bare for det utrolig flotte området som jeg selvfølgelig ønsket å se mere av ;-)