Tafjordfjella (01.08.2017)  6

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Tunga p-plass (805m)
Endpoint Tunga p-plass (805m)
Characteristic Expedition
Ascents Høgtunga (1,912m) 01.08.2017
Visits of other PBEs Pyttbua (1,161m) 01.08.2017
Tunga p-plass (805m) 01.08.2017
Vakkerstøylen (870m) 01.08.2017

Nydelig tur med kjæresten min i Tafjordfjella - Noe vi hadde drømt om lenge!

Den initielle planen var å gå fra Tunga til Zakariasdammen, men med maksimalt 2 tilgjengelige netter ble det mer naturlig med en noe kortere tur, spesielt siden vi ikke var spesielt gira på lange dagsetapper.

To blide ungdommer klar for tur :) (Like ved Tunga).

DNT gjør virkelig mye for at naturen skal bli lett tilgjengelig for folk flest!

Setter rask kursen mot Vakkerstøylen. 2,5 timer ifølge skiltene, vi endte opp med å bruke omtrent 2t 10 min.

Flott kulturlandskap. Fine beitemarker for sau. Vi møtte på sau i store antall på starten av turen, dessverre ingen som var linselus nok til å komme med på bildet.

Etter å ha gått temmelig langt langs det avlange Ulvådalsvatnet (851), er vi nå like ved Vakkerstøylen.

I lag på Vakkerstøylen.

God mat og drikke er viktig i fjellet.

På veg over det nesten 1570 meter høye fjellpasset mot Pyttbua (mellom Høgtunga og Lågtunga).

Temperaturen har falt drastisk, og vinden tatt seg opp, men tok oss likevel en kjapp lunsj og nytte utsikten fra toppen av passet. Ingvild med Pyttegga (1999) i bakgrunnen.

Karitinden (1982) i bakgrunnen. En svært estetisk topp som vi fikk se på nært hold for første gang.

Ca. 3 timer etter at vi ankom Pyttbua, bestemte jeg meg for å ta en joggetur til Høgtunga. Jeg startet frisk, og med en langtur i beina på forhånd, stod syra fort i føttne på meg. Kom med likevel opp på knappe 59 minutter, noe jeg er svært godt fornøyd med.

På veg hjemover. Vi valgte å gå ruta oppe i lia (i stedet for langs elva i Pyttbudalen). Dette var nok et godt valg, spesielt med tanke på utsikten. En strålende avslutning på en fantastisk tur, som absolutt byr på mersmak! (Karihøa, Karitinden, Høgstolen og Pyttegga i bakgrunnen).

Utsikt i retning Brøstet. Tunga er nå like under oss. (200-300 høydemeter lavere).