Nordre Sålekinna (31.08.2017)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Nordre Sålekinna (1,595m) 31.08.2017

Dag 5 av Hedmark - Sør-Trøndelag raidet, torsdag 31/8

Tom (og Lucy) hadde lyst til å ta seg en kjøretur til Trondheim, siden de ikke hadde vært der før. Mens jeg mye heller (som har vært i Trondheim en del ganger) hadde lyst til å prøve meg på Nordre Sålekinna, den nest siste kommunetoppen som jeg mangler i Hedmark fylke. Jeg kjørte forbi Holøydalen, og tok til venstre rett etterpå, på bomvei mot Øversjøen. Parkerte på den merkede parkeringsplassen noen hundre meter fra gården. Gikk så stitråkket rett over det lille jordet, og fortsatte på traktorvei og videre på god sti oppover mot N. Sålekinna. Fulgte en fin bekk et godt stykke oppover. Vindstille til jeg var på ca 1100 meter, men herfra begynte det å blåse en del, her tok jeg også av fra stien. Gikk sånn noenlunde rett opp fjellsiden, men
prøvde å gjøre som Morten Sørum og finne noen fine gressbakker/renner å gå i. Gikk litt rundt på topp-platået for å være sikker på å ha vært på det høyeste punktet, og så tok jeg noen bilder av Elgspiggen og Femundsjøen. Det var meldt lett regn fra kl. 12, men jeg var griseheldig og fikk ikke regn før jeg var 10 min. fra bilen igjen. Kjørte tilbake til Tynset og fikk meg en god dusj på campingen som ligger rett ved brua over Glomma. Og litt smått utrolig, men selv om Tom og jeg hadde vært borte i mange timer, så kom vi akkurat tilbake på samme minuttet! Han hadde akkurat parkert, og hadde ikke rukket å slippe Lucy ut av buret i bilen engang, før jeg kom kjørende ned alleen mot hytta :-)

Start 10.45
På toppen 13.15
Start fra toppen 13.45
Nede 15.10
Lengde 9.5 km

Wow!

Written by morsor 31.08.2017 23:36

Imponert over raden av stortopper nå! Denne var nok etterlengta tenker jeg.

Sv: Wow!

Written by FjellEggen 01.09.2017 04:03

Takk for det Morten! Ja denne var etterlengtet. Nå mangler jeg bare en i Hedmark så er jeg ferdig.