Ruklenuten (23.08.2017)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Camp vann 1220 (1,220m)
Endpoint Utløpet av Hattastainsvatnet (camp) (1,288m)
Ascents Ruklenuten øst (1,619m) 23.08.2017

Ruklenuten (øst)

Jeg hadde tidligere på dagen vært på Sandnuten og Krossfonnuten, men nå var lunsj inntatt og campen pakket ned, så det var på tide å komme seg videre inn i fjellheimen. Planen var å gå over hele Ruklenuten (både vest og øst), men dette høyfjellsterrenget var krevende å bevege seg med tung sekk, så da jeg oppdaget en varderekke over Bervassdalslånene fulgte jeg heller denne. Varderekken går antageligvis til Nordra Blåvatnet, men ettersom jeg tok av mot Ruklenuten Øst litt før dette, vet jeg ikke sikkert hvor vardene leder. Høydemeterne opp mot Ruklenuten var meget tunge og jeg mptte ta en halvtimes pause på 1430 moh. Pausen gjorde underverker og jeg kom meg greit opp resten av veien til toppen. Her oppe var det småsurt, men jeg fikk skrevet meg inn i topploggen. Ikke den mest besøkte toppen jeg har vært på, sistemann hadde vært her 07. juli.

Jeg forlater teltplassen like over klokken 12.
Fulgte varderekke innover Bervassdalslånene.
Rett før Nordra Blåvatnet tok jeg av mot venstre og gikk rett nord mot Ruklenuten.
Toppen av Ruklenuten, 1618 moh, nådd etter 3 timers gange.

Jeg fant en rask og grei rute ned i Blåvasshøset. Mye av nedstigningen gikk på snø, så det gikk ganske så fort. Nå gjensto kun èn ordentlig stigning på ruten; opp til Hattasteinsnuten. Denne var tung, men heldigvis ikke på mer enn 150 hm. Videre var det svak nedoverbakke til Hattasteinen, hvor det var en liten stigning for å komme rundt siste knausen. Vel over denne var den kun nedoverbakke til nordenden av Hattasteinsvatnet og planlagt campsite. Nede ved vannet jeg en fin teltplass rett ved utløpet. Jeg satte opp teltet bak en stein i lè for eventuell sønnavind og regn dagen etter. (Dette viste seg ikke å være nødvending, ettersom det aldri blåste aldri særlig mye. Det eneste jeg oppnådde var at småfluene trivdes ekstra godt rundt teltet). Beina var godt nå sliten og jeg var litt skeptisk til min planlagte langtur dagen etter, men så også fram til å gå med mye lettere sekk...

På vei ned i Blåvasshøset. Hattasteinsnuten i bakgrunnen.
Endelig har jeg fått øye på dagens siste mål: Utløpet av Hattasteinsvatnet. Her skulle jeg bli i to netter.
Camp og fjellidyll ved Hattasteinsvatnet.