Knutsholstindtraversen med fantastisk vær og følge (26.08.2017)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Søre Nål på Knutseggen (2,072m) 26.08.2017
Visits of other PBEs Gjendebu (990m) 26.08.2017 06:01
Nordover: Søre, Vesle, Store og Midtre

Nok en solskinnsdag venter, og i otta er jeg i gang, etter lite og urolig søvn. Sikkert spent, for nok en gang skal jeg på tur med Morten og Linn-Therese, og sist ble det 19,5 timer ca. jeg kjenner heller ikke nå ruta spesielt godt, bare navnene på et par av toppene, og at det ikke er avskrekkende langt. 20 km eller der omkring. Men det er ikke bestandig lengden det kommer an på...
Grytidlig start, is og rim, tåke over Gjende, men fort svett på ryggen og i panne opp motene til Svartdalen. Etter noen hundre meter fra Gjendebu møter dagens gjeng. Morten og Linn-Therese, Heidi Geir Arne og Audun. En flott gjeng. Alle legger avgårde i godt driv, og et øyeblikk tenker jeg at dette kommer til å bli en hard tur. Jeg sparer på kreftene og klarer ikke å pludre i vei som enkelte andre klarer lett, samme hvor bratt det er. Imponerende ;0)
Etter ca 8 km og litt forbi den første tjønna, skrår vi rett øst opp mot skaret mellom Store og Vesle Knutsholstinden. Det er greit å gå her, litt løst, og vi forserer en bekk med isbelagte stein og noe vann. I skaret parkerer vi sekkene og drikken... det har ennå ikke vært varmt, for vi har gått i skyggen og frosset i ca. to timer. Men - nå når sola oss innimellom. Vi forserer optimistisk stigningen opp til Vesle. Videre er det bratt ned. Vi sikrer med tau og lar det henge til returen. kjapt opp på Søre, som er litt luftig, har flott profil, men som ikke er store toppen. Så blir det nye 120 høydemeter før vi er på Vestre Leirungstinden. For et skue! :0)
Vi nyter solen og utsikten en liten stund før vi returnerer til sekken. Vi runder Søre Knutsholstind i vestflanken, med unntak av det nederste og litt spenstige delene av Søres nordrygg. Opp på Vesle benyttes ymse metoder. Litt taubrems, litt friklatring, litt ordinær sikring og litt på klemknute. Det har gått tre timer fra vi startet i fra skaret til vi er tilbake. Nå ser vi flere folk. Tre unge menn ankommer sekken våre litt før oss. De skal samme vei som vi gikk. To andre har gått opp fra Leirungsbandet og skimtes bak oss i løypa.
Så er det på han igjen, med motbakker. Nesten 300 høydemeter til toppen på Store. men nå er formen og kroppen bedre rustet. Det går fortsatt godt unna, men sola varmer og humøret stiger. Topp nr 4 bestiges med stor glede. Det blir mat og pause.
Videre er det en kvass rygg som strekker seg 5-600 meter nordover. Jeg holder litt rygg, og noe nedi vestsiden. De andre forsøker å holde ryggen mest mulig. Det er trått å gå, delvis luftig og ting tar tid. Rett før Midtre Knutsholstind må en loddrett hammer forseres. Morten klatrer opp, setter standplass, så følger vi på løpende, mens han sikrer. En deilig liten utfordring. Så er det plankekjøring mot Nordre Knutsholstind som ligger litt nordøst for Midtre.
Nå er det ikke vanskelig og gå og vi koser oss skikkelig i varmen. Men mye tid til pause blir det ikke. Kun småstopp, litt mat i farten, drikke og fotoshoots. Nå venter nemlig Søre Nål. Søre Nål er en av flere tagger på Knutseggen. Først tar vi Midtre Nål på Knutseggen. Den ser ut som en ansamling grå kjempestein slengt oppå hverandre. Terrenget i mellom nålene er heller vilt. SÅ er det Søre Nål. Her klyver vi oss opp og ut på vestsiden, før Audun leder opp til ryggen på Nåle. Videre sikrer Morten opp til selve Nåle. En etter en når vi det bittelille toppunktet. Til slutt er vi der alle 6. Nå sitter to andre trivelige herremenn og venter på å komme opp, så vi ordner rapell, og kommer oss ned. Dette var supergøy. En kjempe fin og spennende topp. Ikke vanskelig å nå fra Gjendebu hvis man bare søker litt spenning.
Vel nede gjenstår to "topper", bestående av litt flerere tagger. Den nordre står i en rekke av tre, og kalles "de tre tenorer", av folk. Dette er fin klyving på fast fjell.
Dagen er ennå nogså ung, og spørsmålet blir, tar vi med Buchardts tinden også?. Selvsagt gjør vi det. Fra Nordre Knutsholstind var det bare et steinkast bort, men et vanskelig og løssteinutsatt steinkast. Nå må vi forsere en liten bre, øst for nålene. Vi entrer breen fra mellom Nørdre og Nestnørdre Nåle. Breen er fast og som et stuegulv. Det går fort og i bunne av Buckhardts tinden legger vi igjen sekken før den siste motbakken. Nå blir det nesten kniving om å komme opp først. Jeg og Linn Therese har nemlig hemmelige seigmen, som vi skal overaske selveste Mr. Seigmann aka Geir Arne med. Det klarer vi med god margin, og jeg kjenner ikke hans reaksjon i skrivende stund, da det var seigmannselskap på toppvarden.
Nede ved sekken kaster jeg meg rundt, for nå er jeg sulten på skikkelig middag. Klokken er over 19.00, så det er for sent å få vanlig plass ved Gjendebu, men jeg håper i det lengste. Jeg gir gass nedover, men samme hvor fort jeg går hører jeg Linn Therese pludre i vei nesten rett bak. omsider er jeg ved Gjendebu, klokken er litt over 21, og selvsagt skal jeg få mat sier de. Etter kjapp dusj, og utdeling av seng blir tre-rettersen servert meg og et par andre trivelige etternølere.
Tusen takk alle sammen for fantastisk tur, god guiding av Morten, snacks og "snavvel" fra alle, Seigmenn fra Geir Arne og mye flott natur.

Kvitskardtinden og Semelholstinden
På vei opp mot Vesle Knutsholstinds nordrygg
Luftig opptak på Søre nordrygg ned til venstre. Sørveggen til Vesle Knutsholstind bak
God stemning
Rast på Store
Rast på Store, god stemning. 4 av 11 topper i boks
På vei ned fra Store.
Klatring opp på Midtre Knutsholstind, fra sør.
Geir Arne på Midtre
Utsyn sørover mot Vestre Leirungstind, Store Knutsholstind etc.
Heidi gleder seg til klatringa
Morten leder opp siste stykke på selve Nåla
Linn Therese på vei opp på Nåla
Morten konsentrert sikrer oss alle opp
Audun igjen på toppen
End date 26.08.2017 21:11

Hmmm...

Written by Garm 05.09.2017 17:08

Du får be Linn Therese oppdatere deg på korleis det gjekk med etterlatskapane på Burchardtstind.

Forstår eg må ta ein ryddeaksjon på Falketind også? :)

Sv: Haha!!

Written by Gråbein 06.09.2017 09:48

Det går vel bra, sikkert noen sultne karer som alt her spist de :0))