Svartdalspigger, Langdalstinder og Mesmogtinder fra Gjendebu (25.08.2017)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Løs flanke Mesmogtinden (2,050m) 25.08.2017
Mesmogtinden klyving SV (2,180m) 25.08.2017
Svartdalspiggen fra Gjendebu 25.08.2017
Svartdalspigger til høyre i bildet, sett fra Gjendetunga

Tidlig start etter litt urolig natt i seng på Gjendebu. Klokken er 07.00 ca når jeg starter turen, og det er bitende kaldt de første timene. Den bratte oppstigningen fra Gjende ligger i skyggen og gir svette på rygg, men ingen varme fra sola som for lengst har stått opp. Jeg fryser på hendene og øra, det er rim i gress og is på steiner og pytter. Men det går oppover, og etter et par timer er jeg omsider i solen og på dagens første, Nordre Svartdalspiggen. Her blir det tid til en skive og litt varme i le for den lille trekken som har vært til nå. Jeg fortsetter så til Store som fra nord er en flott topp, men fra sør helt rå!
Jeg våger meg utpå ryggen på Store, helt sør til stupet. Her skal jeg ikke ned uten sikring, ser jeg. Jeg returnerer ca. 100-200 meter og går ut i vestflanken. Her finner jeg et par varder og farbar vei til ryggen sør for Store.
Videre er det nesten som den flotteste gangsti. Fast og jevnt fjell, og det går radig forbi Midtre og til Søre som knapt er en hump.
Etter dette er det lettgått opp til Langedalstind. Vel jeg marker tempoet og motbakken kjennes. Men teknisk er det lett. Flott topp dette også.
Videre noe bratt ned i skaret mot Mesmogtind. Men kort stykke og fast og fint.
Her legger jeg igjen sekken før jeg klyver opp på Mesmogtind. Spennende og luftig klyving et sted, tilsynelatende flere muligheter opp. Forsiktig ned igjen til skaret.
Fra skaret vurderer jeg flere returer ned i Svartdalen. Svartdalsbreen frister, men den er litt bratt for joggeskoene mine i starten, og har flere synlige sprekker. I tillegg skal jeg ut på Midtre og Søre Langedalstinder. Jeg tar "grushaugene" sørom først. Her ser jeg at jeg blir "forfulgt" av to karer, som nå er på Langedalstinden. Jeg har sett de også på Svartdalspiggen. Jeg holder de bak meg ;0)) Ut på Søre Langedalstind er det flatt og velsignet deilig å gå. Underveis bestemmer jeg meg for retur ned i Svartdalen via den mindre breen øst for Mesmogtind. Vel oppe i skaret sør for Mesmogtind er det flott tur ned breen. pga. nattefrosten er breen fast og fin. Jeg oppdager at jeg ikke følger med og at jeg har gått over en bresprekk i lengre tid. heldigvis bærer snøbroen fint, og jeg hopper ut på "fast" grunn. Det kommer nå et svaparti som er greit å følge, langs breelven helt ned i dalen. Kjempe godt å være ferdig med all uvisshet og de mer kronglete partiene. Nå er det 8 km "walk in the park" til Gjendebu og deilig treretters. ;0)
Flott tur som anbefales, med små deilige utfordringer, passe lengde og fantastisk utsikt til mangt og meget.

Fjellfie på Nørdre Svartdalspiggen
Mesmogtind til venstre
Tilbakeblikk mot Midtre, Store og Nordre Svartdalspiggen fra Søre
Fra Langedalstind ned på Midtre og Søre Langedalstind
Folk mellom Langedalstinden og Mesmogtinden, i skaret. Blir små her ja.
Bygdin
Langedalstinden sett fra Søre
Søre og Midtre Langedalstind
Mesmogtind sett fra sørøst
Start date 25.08.2017 07:01
End date 25.08.2017 16:56

Missing title

Written by Gråbein 04.09.2017 09:13

Anbefales! Fin, ikke for lang, litt spennende uten å være farlig. Ikke gå på breen uten sikring, eller gå i kanten rundt. Jeg krysset minst en snøbro uten å være klar over det først.

Litt av en tur

Written by TerjeI 03.09.2017 20:28

Grattis - må ha vært fantastisk. Har lenge tenkt på tilsvarende tur, kanskje neste sommer