Sukkertoppen (30.08.2017)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Longyearbyen (30m)
Endpoint Longyearbyen (30m)
Ascents Sukkertoppen (420m) 30.08.2017 11:21

Tur med Naturviterne til Svalbard. Vi fløy opp tirsdag og var ute med hundespann før middag. På tur til middag så vi flere svalbardrein som beitet rundt Longyearbyen og så ikke veldig skremt ut av folk. Vi hadde formiddagen fri denne onsdagen før resten av dagen var oppsatt med tett program. Jeg bestemte meg derfor for å ta en fjelltur. Etter frokost gikk jeg ned til sportsbutikken for å leie rifle. Måtte bort til sysselmannen for å ordne med papirer som sa at jeg eide rifle for våpenkortet lå igjen hjemme. Hadde egentlig tenkt å gå på Nordenskjoldfjellet, men fant ut at tiden antakelig ble for knapp og gikk derfor på den nærmeste toppen, Sukkertoppen. Startet fra sportsbutikken og ut av Longyearbyen og over området der det fatale raset gikk i 2015. Videre oppover til jeg kom til et stort flatt område der jeg så toppen. Opp på toppen og litt forbi på ryggen der og kikket. Flott natur her oppe. Men grått vær hele dagen. På ettermiddagen fikk vi sett en polarrev fra vinduet på hotellet - artig! Neste dag skulle vi på båttur til Esmarkbreen og Barentsburg. Utrolig flott tur med sol fra skyfri himmel hele dagen og vi fikk sett isbjørn fra båten. Siste dag var det mer møter før hjemmreise.