Hoggorm på stien til Dalasjøhøgda - Lunner (30.08.2017)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Dalasjøhøgda p-lomme (560m)
Endpoint Dalasjøhøgda p-lomme (560m)
Ascents Dalasjøhøgda (627m) 30.08.2017 12:02
Visits of other PBEs Dalasjøhøgda p-lomme (560m) 30.08.2017 12:37
Nysetra skytebane p-plass (535m) 30.08.2017 12:39
Nysetervegen bom (386m) 30.08.2017 12:43

Luksus med overfylt flekskonto på jobben. Nå måtte jeg bruke opp litt, men hvor skulle jeg gå i finværet? Bare en time før jeg dro fra Oslo, bestemte jeg meg for hvor jeg skulle gå. Det ville bli en kort gåtur, og mye kjøring for lite tid ute i naturen. Sånn blir det dessverre noen ganger, eller ganske ofte faktisk, når man aller helst vil gå på nye steder.

Jeg kom meg til Grua etter hvert, og kjørte inn på Nysetervegen. Dette er bomveg, og med SMS betalte jeg de 50 kronene i avgift. Jeg var noe usikker på hvor langt jeg kunne kjøre på denne vegen. Hadde lest noe om en skytebane, og bom ved denne. Heldigvis var det info der jeg betalte veiavgiften om at skytebanen var i bruk på tirsdager og torsdager, og enkelte lørdager. I dag var det onsdag, og bommene på hver side av skytebanen/leirduebanen var åpne. Dermed kunne jeg parkere på en lomme rett under høyspentlinja like ved der stien til Dalasjøhøgda begynner.

Parkeringslomme under høyspentlinja. Stien til Dalasjøhøgda (627) starter litt lengre bak, på venstre side av veien. En stolpe med noen skilt er så vidt synlig der stien begynner.

I starten fulgte jeg bred skiløypetrase, som nå var noe gjørmete og våt. På drøyt 600 meters høyde fortsatte jeg på den mindre stien som går mot toppen. Vått og gjørmete enkelte plasser her også, og delvis vokst igjen med greiner noen steder.

Plutselig måtte jeg bråstoppe på stien! Jeg skvatt litt til da en hoggorm lå midt i stien. Den ville ikke flytte seg, så da måtte jeg pent gå i en bue rundt den. Ingen tvil om hvem som var sjefen der nei...

Midt i stien lå denne hoggormen.

Selve stien passerer få meter vest for høyeste punkt på Dalasjøhøgda (627). Jeg brøytet meg gjennom noe buskas, og var så på toppen, som består av to jevnhøye punkt. Ingen utsikt fra selve toppen, men hvis man går noen meter vest for toppen, får man i hvert fall litt sikt vestover.

På toppen av Dalasjøhøgda (627).
Noen meter vest for toppen av Dalasjøhøgda (627) er det litt utsikt vestover.

Tilbake gikk jeg samme vei som opp. Der jeg hadde sett hoggormen, tok jeg det meget pent og sjekket nøye hvor jeg tråkket. Fristet svært lite å finne ut hvordan et bitt ville kjennes... Uansett er det ikke dumt å ha øynene ned i bakken når man raser avgårde på sommerstid. Jeg har vel ikke alltid vært like flink til det selv, må jeg si.

Til hit fulgte jeg skiløypetraseen. Stien mot toppen går til venstre i bildet.
Start date 30.08.2017 11:39
End date 30.08.2017 12:26

Du holder

Written by mortenh 01.09.2017 12:22

Du holder skogen i hevd du Nils og triller treere, men jeg tror du koser deg med det jeg!

Ikke neste uke, men uka etter der ... mandag-fredag er jeg klar for turmålet vårt om du har mulighet.

Sv: Du holder

Written by Nils 03.09.2017 21:15

Koser meg jeg ja, selv om det bare blir treere og sånt. ;-) Godt å komme ut. Fint vær er bra, men skogstur uten noe særlig med utsikt blir sjelden noen stor høydare. Særlig når det er gjørmete og vått. Egentlig burde det blitt et øye til på terningen pga hoggormen. Det var turens høydepunkt.

Uken som starter med 11... Ja da er Julie på leirskole, men jeg kan få til fra tirsdag og utover.