Lundåsane (29.08.2017)

Characteristic Jogging
Ascents Lundåsane (361m) 29.08.2017 20:43
Visits of other PBEs Frotveit p-lomme (285m) 29.08.2017 20:27

Dagens tur gikk til Lundåsane. Her er det høye topper i nærheten; Hausdalshorga i nordøst og Svenningen i øst. Turen ble en slags Frotveitvatnet rundt.

Da jeg kjørte innover dalen til parkeringen, dukket det opp fire kyr på veien. Siden veien var smal her, fikk de bare rusle av gårde foran bilen. Etter hvert gikk de litt til siden, så jeg kom forbi. Fra parkeringsplassen gikk jeg først litt sørover langs veien, før jeg krysset elva på ei steinbru. Videre var det god sti fram til ei hytte. Deretter dro jeg mer eller mindre rett mot toppen.

Fra toppen fulgte jeg ryggen sørover. Det var noen (dyre)tråkk her og der, og ganske åpent terreng. Jeg krysset Frotveitelva på ei bru og tok deretter grusvei på sørsiden av Frotveitvatnet. Solbakkefjellet fristet, men klokka var allerede kvart over ni. Så det får bli på en annen tur. Det var en grusvei opp til bilveien, selv om det på kartet ikke ser slik ut.

På vei tilbake til bilen løp en rev foran meg på veien. Den stoppet opp og kikket nysgjerrig på meg, før den løp videre. Da jeg kom tilbake til bilen, sto de nevnte kyrene et stykke bortenfor.

Steinbrua over elva som renner ut i Frotveitvatnet.
Fra Lundåsane mot øst. Svenningen i bakgrunnen.
Fra Lundåsane mot nord. Slettegga til venstre. Hausdalshorga til høyre.
Frotveitvatnet fra sør. Slettegga og Hausdalshorga bakerst.
Tåka kommer sigende. Klokka er 21.30. Hausdalshorga bakerst.