Ruklenuten og Tokheimsnuten (01.08.2017)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Tokheim (100m)
Ascents Ruklenuten (1,381m) 01.08.2017
Tokheimsnuten (1,346m) 01.08.2017

Ruklenuten og Tokheimsnuten

Start fra parkeringen på Tokheim i lett regn, men med håp om bedring utover dagen. Stien slynger seg i zikk zakk oppover lien og det må være minst 50 hårnålssvinger før man er oppe ved kvilebuen på rundt 820 moh. Her tok jeg en liten matpause og slapp dermed unna en av regnbygene. To hundre meter lengre oppe krysser stien elven og her tok jeg av mot Ruklenuten. Som Rune skriver i sin turrapport er det ingen sti oppover kammen. I starten er det derfor litt tungt i lyng og mose før man etter hvert kommer opp i mindre vegetasjon. Fant en grei rute oppover og ankom toppen etter nesten 3,5 timer på tur. Den flate toppen gir ikke den helt store utsikten, men fint skue opp mot Folgefonna var det nå i alle fall.

Odda turlag har laget to slike drikkestasjoner på veien opp.
Kvilehytten på 840 moh.
Ved broen tok jeg av mot Ruklenuten.
Utsikt fra kammen opp på Ruklenuten ned mot Eitrheim.
Toppen av Ruklenuten, 1381 moh.

Etter nok en liten matbit fulgte jeg omtrent samme ruten ned igjen til Tokheimsskaret, fylte camelbacken opp igjen og satte i marsj opp mot Tokheimsnuten. Her er det flott bearbeidet sti opp til nok en kvilebu, denne på 1140 moh. Her er det skiltet mot Tokheimsnuten. Sliten, men fornøyd ankom jeg toppen etter 5,5 timers vandring og 1800 høydemeter. Nå var været bedret seg betraktelig og jeg kunne skifte til en litt lettere bukse, og ta en god pause og nyte dagen. Turen ned igjen var lang og tung, og jeg hadde kun ett stopp innom kvilebuen for å ta med meg en pose søppel (Utrolig hva folk ikke gidder å bære med seg ned fra fjellet igjen!). Etter nesten åtte timer på tur var jeg endelig nede ved bilen og kunne sette kursen tilbake til Bergen. (Heldigvis var kolonnekjøringen gjennom folgefonntunellen over for i dag og den kunne passeres i 80 km/t isteden for 40).

Nå var det god sti igjen. Ingen tvil om hvilket av de to fjellene som er mest besøkt.
Passerer den øvre kvilebuen på 1140 moh.
Toppen av Tokheimsnuten, 1346 moh.
Holmaskjer kan skimtes 2,5 km lenger oppe..