Store strandtinden - Lurøy, 248/404 (29.08.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Strandtinden Store (1,173m) 29.08.2017 13:15
Visits of other PBEs Vassvatnet parkering (110m) 29.08.2017 10:14

Jeg var på jobboppdrag i Mo i Rana denne uka og hadde en fridag som måtte brukes fornuftig. Værmeldingene var OK så da bestemte jeg meg for å forsøke meg på Store Strandtind i Lurøy kommune. Jeg kjørte rv 17 til Åsvika og tok av opp Vassvegen. Parkerte ved Vassvatnet der det var en fin parkeringsplass like før feristen ca 100 meter før husene, Vassvatnet parkering. Gikk bort til første huset der merket sti starter rett bak huset så en må gå gjennom hagen. Mistet stien da jeg kom til jordet, men fant den igjen opp i lia og fulgte den opp til nedre Kvannskardvatnet. Her var det kasse med bok å skive seg inn i. Jeg fortsatte på nordsiden av nedre og midtre Kvannskardvatn delvis på sti/dyretråkk. Gikk bratt opp steinur før de bratte svaene ned mot midtre Kvannskardvatn og kom inn på gresskråningen som jeg fulgte oppover og kom inn på ryggen litt nord for høyde 811. Litt småklyving over noen bløte/småglatte svapartier, men det gikk greit å finne en ok løype opp til ryggen. Resten av veien til toppen var det steinur. Vinden tok godt tak her, samt at steinene var fuktige da det hadde vært noen regnbyger i løpet av dagen, så gikk rolig oppover. Toppen hadde vært litt inn og ut av skylaget i løpet av dagen, men den lå uheldigvis med nesa i sky da jeg var på toppen så fikk ingen utsikt. Nogenlunde samme vei tilbake, men holdt litt mer høyden mellom midtre og nedre kvannskardvatn. Brukte 3 timer til toppen og totalt 4 timer og 45 minutter på turen.

Delvis nedrast varde på toppen