Osplikammen - Ørland - 3/24 (19.05.2017)

Written by inasag (Ina Sagli)

Ascents Osplikammen (285m) 19.05.2017

I dag hadde jeg fått med meg finfint selskap på turen, nemlig min gode venninne Marit og hennes hund Walter. Vi planla tur til Fosen denne helga med en overnatting i telt. Avgang fra Sjetnemarka ble akkurat bittelitt senere enn vi hadde tenkt, slik at vi dessverre ikke rakk ferja på Agdenes som gikk klokka 20.00 (vi så ferja akkurat reise idet vi kom fram). Neste ferje gikk klokka 21.00 så det var bare å stålsette seg med litt venting, og det gikk igrunn fort!

Etter ca. 25 minutters ferjetur var vi over på Ørlandet, og turen fra Brekstad ferjekai til parkeringa ved Osplikammen (Ørlandet’s høyeste topp) tok vel omtrent 10 minutter. Turen opp til Osplikammen fra parkeringa var lett å finne, det var godt merket hele veien opp til høyden, men idet vi hadde kommet oss opp i høyden, så var det ikke så veldig innlysende hvilken topp vi skulle på (det var noen å velge i), så her kunne merkingen vært noe bedre. Hadde det ikke vært for at Marit spottet turkassa på toppen til venstre i det vi var oppe hadde jeg sikkert loka rundt på en av de andre toppene. Utsikten var fin og turen var fin. Vi rakk akkurat å få med oss solnedgangen her også. Solnedganger på fjellet anbefales! Retur samme vei.

I følge min kjære Polar M400 var turen 4,22km lang og vi brukte 1 timer og 26 minutter inkludert all dilldall med bildetaking og diverse. 3/24!