Semelholstraversen og Visbreatinder (22.08.2017)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Leirvassbu (1,410m)
Characteristic Alpine trip
Visbreatinden (2,234m) 22.08.2017
Visbreatinden N1 (2,039m) 22.08.2017
Visbreatinden N2 (2,020m) 22.08.2017

Med start fra Leirvassbu var det klart for en solotur over Semelholstraversen og Sørvestlige Urdadalstinder med retur til Leirvassbu via Langvatnet. Ei værmelding som jeg har savnet lenge skulle gi knallsol hele dagen så jeg så for meg å ta meg god tid og nyte det som skal være mye artig og krevende klyving på Semelholstraversen.

Kyrkja tar seg meget bra ut fra Troget

Oppe på Kyrkjeglupen tok jeg en liten pause. Her så jeg for meg ei litt anna rute opp en den som er mest brukt. I stedet for å gå ned og gå hele ryggen opp til Nørdre Semelholstinden viste kartet ei muligens enkel rute opp rett på fra Visbrean. Å ta ruta opp her ville ta ned distansen på turen noe, samt innsparing av høydemeter. Derimot måtte jeg gå litt på breen og det var usikkerhet om hvor løs den ura var under Nørdre. Fra Kyrkjeglupen klarte jeg å holde høydemetrene ganske fint og traff på rett under isbreen uten å måtte å ned en meter. Her var det tørre fine svaberg og gå på uten løs stein eller noen andre utfordringer. Gikk på svabergene langs isbreen ganske lang opp under Nørdre før jeg måtte gå litt på selve breen. Litt klyving opp fra breen og opp på ura, men dette var enkel klyving. Ura opp var stedvis løs men mye fast så det gikk fort opp til rett under Nørdre hvor en høy vegg møtte meg. Her er det flere muligheter opp både til sør og nord for den vertikale veggen, men jeg valgte nordflanken. På toppen av flanken ble det trangere og luftigere og med ett siste opptak var jeg på ryggen, 5m unna toppvarden på Nørdre.

Hurrunger i vest
Utsikt østover (Visbreatinden til venstre). Ruten min gikk opp her og rundet fjellet helt øverst til høyre
Semelholstraversen i front, Visbreatinden til høyre for breen

Flott panorama over både traversen og omkringliggende tinder fra Nørdre Semelholstinden. Det var ned herfra utfordringene sto i kø. Her var det flere opptak jeg måtte ned. Flere slynger tyder på at de fleste tar til vettet og sikrer når de traverserer de nesten 40 høydemetrene ned fra Nørdre mot selve Semeholstinden. Ved første øyekast så det nært umulig å ta seg ned uten tau enkelte steder her. Men etter en detaljert inspeksjon av sprekkene så det bedre ut og alle utfordringene ble forsert uten særlige problemer. Ruta videre var til tider svært smal og fryktelig moro å gå selv om det i seg selv ikke var noe vanskelig. Opp mot Vesttoppen ble det noe bredere med ett par korte syltynne partier.

På tur ned fra Nørdre Semelholstinden
Profil av Nørdre fra traversen mot Vesttoppen

Fra Vesttoppen til hovedtoppen ble det brattere og luftigere igjen. Jeg fulgte traversen og fikk litt ekstra artig klyving flere steder her. En siste vegg møtte meg opp mot hovedtoppen. Denne kan muligens omgåes noe mot nord, men jeg ville prøve meg på selve veggen. Utsatt og luftig, men det gikk helt fint så lenge jeg brukte de takene og sprekkene riktig. Blir nok fort krevende her om det er vått og isete. Helt øverst lå det mange løse blokksteiner så det var bare å være varsom i bruken av de.

Vesttoppen til venstre og hovedtoppen til høyre. Utfordringer i mellom
Vesttoppen sett fra Semelholstinden. Smørstabbtinder i bakgrunnen

På Semelholstinden ble dagens langt pause tatt med mat og snacks. Herfra så jeg ned på de neste tre toppene, gørrkjedelige steinhauger hvor egentlig en var noe interessant for meg, Urdadalstinden SV1 med en primærfaktor på 48. Jeg hadde også satt øynene i Visbfreatinden mens jeg kløyv opp til toppen. Det kunne vært artig å prøve seg på Østryggen og gå ned nordryggen på Visbreatinden, to ruter jeg ikke har gått før. Dermed ble dagens rute endret og det var bare å glemme Langvatnet og satse på flere klyveutfordringer opp Visbreatinden.

Ruten jeg gikk

Gikk raskt over Urdadalstinden SV0 og SV1 før jeg trakk over Leirbrean mot Visbreatinden. Var såpass usikker på ruta rett opp eggen mot nord. Har aldri lest eller snakket med folk som hadde gått den. Fra avstand så den enkel ut bortsett fra 40-50 høydemetrene opp fra breen. Jeg så også ei litt anna potensiel rute som gikk opp i sikksakk fra breen opp til eggen. Denne viste seg å være enklere enn det den så ut som fra litt avstand. Det som så ut som ei lita sprekke med muligheter for noen smale hyller var ei brei rulletrapp av stein opp til eggen.

Østryggen på Visbreatinden
Visbreatinden fra øst

Eggen videre til Visbreatinden var fast og fin med noe lett småklyving flere steder, men dette var en enkel og meget fin match. Fra Visbreatinden gikk jeg nordryggen ned. Mye fin og moro klyving ned her også, samt litt opp og ned over flere småtopper. Videre ned til Kyrkjeglupen og inn på stien til Leirvassbu. Knallbra dag!

Nordstupet på Visbreatinden fra toppen
Nordvesttopper på Visbreatinden

Herlig galskap

Written by mortenh 28.08.2017 20:53

Du er jo en tinderangler utenom det vanlige da Christian. Håper ikke folk flest tror dette er en rett frem rute.

Supre bilder som vanlig fra din hånd.

Litt originale veivalg, gjør også turen ekstra interessant. Enda bedre hadde det vært med GPS-sporet, for da kan man zoome og rulle rundt i dynamisk kart og se på sporet ditt.

Hvor krevende vil du beskrive oppgangen til Visbreatindens østrygg? Trenger man sikring? Altså normale folk? Og så du etter om det var noe alternativ å entre ryggen lenger nede ved begynnelsen? Har tenkt på den østryggen på Visbreatinden lenge, men aldri kommet så langt som til å få gått den.

Sv: Herlig galskap

Written by Þróndeimr 28.08.2017 23:42

Nei, dette er ei rute for meget spesielt interesserte, og ikke for nybegynnere!

Nå skulle jeg selvsagt ha gått hele ryggen fra starten i mot nordøst, men fikk ikke observert den godt nok før jeg hadde kommet for mye til siden, og da ser den temmelig bratt ut med flere krevende opptak. Ut i fra bildene jeg tok og kartet ser det ut til at man bør holde mer til vest i starten av ryggen (ca 50 bratte høydemetre) enn den delen jeg så på fra øst.

Par illustrasjoner:

Jeg gikk jo min egen rute. Denne var mest utsatt i starten, i overgangen fra snø til fjell, med mye løst. Men her finnes det mange løsninger og om det ligger snø langt opp mot den fantastiske hylla er nok stegjern og isøks fint opp.

Bilde fra starten: http://i.imgur.com/lhWpZpP.jpg

Vet ikke om du ble noe klokere her, men du kommer deg nok opp på eggen usikret og relativt trygt på en eller annen måte, men er usikker på starten av østr