Romsdalsstigen VF - Vestveggen. (27.08.2017)  6

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Bjørmosen (60m)
Characteristic Via ferrata
Ascents Høgaksla (991m) 27.08.2017
Nesaksla (731m) 27.08.2017
Nesaksla øst (908m) 27.08.2017
Visits of other PBEs Rampestreken (537m) 27.08.2017
Romsdalsstigen Via Ferrata - Vestveggen (500m) 27.08.2017

- Norges fineste via ferrata?

På stram line over Rauma.

Nysjerrigheten blei for stor; vi måtte bare avgårde å teste ut den nye Vestveggruta på Romsdalsstigen Via Ferrata. Det ryktes om via ferrata-feber i Alpebyen for tida, så vi satsa blant annet av den grunn på en forholdsvis tidlig start. Inne ved Åndalsnes kjørte vi opp gjennom boligfeltet på Bjørmosen og videre til endes på en kort grusveg, hvor anmarsjstiene til de to nye rutene starter.

På et lettere parti mellom de bratte veggene.

Anmarsjen på Vestveggruta var overraskende fin. Fulgte eksisterende sti over en fjellrygg, og passerte et par små opptak før vi nådde den nederste av to større vegger i ruta. Opplevde midtpartiet på denne som den tyngste delen av ruta. På toppen av veggen er det lagd en pausebenk, og veien videre går langs ei rampe som er bygd helt ute på overhenget. Etter nok en hammer fulgte nå et gåparti gjennom skogen, før slake svarygger tok oss opp til hovedveggen, hvor vi etterhvert møtte sola. På toppen av veggen er det nok en rasteplass, og vi kunne se terrenget legge seg oppover mot Nesaksla. Men det var ikke over ennå. Ei 85 meter lang wirebru kryssa et søkk til høyre, og etterpå fulgte et artig og variert avslutningsparti før ruta gikk over i sti (foreløpig svak) mot toppen av Nesaksla.

I hovedveggen.
Vi legger dalen under oss.
Litt linjegymnastikk etter brua også, i øverste del av ruta.
Tilbakeblikk mot deler av ruta fra Høgaksla. Vi ser bl.a. brua, og det er også folk på rasteplassen.

Her har noen gjort en grundig og god jobb og bygd en flott via ferrata. God planlegging og godt håndverk. Well done! Vi hadde fint vær og ruta for oss sjøl. Kan ikke bli bedre. Terningkast 6!

Oppe ved Ottarbu var det tid for ei aldri så lita lunsjpause. Dagen var fortsatt ung, så vi tok oss etterpå en tur inn til Høgaksla før vi vendte nesa mot dalen igjen. Turen gikk da ned Romsdalstrappa med en obligatorisk avstikker utpå Rampestreken. Så blei det nok en gang den fine og varierte stien via Helveten tilbake til Bjørmosen.

Fin dag på fjellet. Fra Nesaksla og østover.