Store Urdadalstind. Espen (27.08.2017)  5

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Spiterstulen (1,085m)
Endpoint Spiterstulen (1,154m)
Ascents Store Urdadalstinden (2,116m) 27.08.2017
Fremdeles skygge nede i Visdalen, men Store Urdadalstind synes godt i sollyset,
Nå gjenstår det ikke mange metrene.
Bukkeholsbreen lyser godt opp i terrenget. Galdhøpiggen synes i det fjerne.
Kyrkja og Tverrbytthornet er to fine toppe herfra. Langt unna ser vi Storebjørn og Store Smørsabbtind
Espen begynner klatringen/klyvingen nedover eggen. Fremdeles langt igjen ned til Spiterstulen.

Møtte Espen og kompis Øyvind på ungdomsherberget på Galdesand på lørdag kveld. De hadde gått Hellstugutrversen denne dagen. Øyvind skulle hjem på søndag, men Espen og jeg bestemte oss for Urdadalstraversen. Kom i gang fra Spiterstulen i halv 9-tida etter en trivelig prat med Mari.

Det gikk greit innover Visdalen, men vi rotet kanskje litt når vi ikke valgte å gå skarpeste eggen oppover i starten. For meg var det overraskende mye klatring/klyving oppover hele vegen mot toppen. Noe luftig var det også her og der. Som vanlig; 100 m fra toppen gir jeg meg. Da blir det for luftig. Jeg setter meg derfor til å vente på Espen som var langt foran og allerede på toppen. Espen kommer etter hvert tilbake, plystrende og med hendene i bukselomma og skjønner ikke hvorfor jeg satt og grein og sutret. Jeg trengte jo ikke runde denne lille kollen på vestsiden, bare gå over selve toppunktet på denne lille fortoppen så kom det til å bli lett de siste metrene bort til topps. Vel; med litt spykisk støtte går vel an å prøve da, og vips så var jeg over det litt utsatte punktet og like etterpå på toppen.

Jeg var altfor sliten, både i hodet og i kroppen til å fortsette bort til Midtre Urdadalstind så vi returnerte til Spiterstulen. Jeg sleit litt på de mest luftige punktene nedover, men det gikk da greit på en måte.

Dette ble en kjempetur etter nødvendig motivasjon av Espen like nedenfor toppen.