Brasråstinden - travers (27.08.2017)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Brasråstinden (857m) 27.08.2017
Naklebikkjen (700m) 27.08.2017
Naklemannen (729m) 27.08.2017

Travers sammen med Hp og Ola. Start og mål innerst i Selfjorden ved veienden. De første kilometrene på bløt sti, deretter opp bratt gressbakke opp i laveste skard mellon Branntuva og Brassråstindan S2. Lett klyving på slutten.

Åpenbart et fjellparti som er svært lite beferdet. Lett klyving/ klatring, men man må ned noen hamre, blant annet en kort rapell over kompakt hammer ned fra S2 og 2 luftige rapeller ned i skardet sør for hovedtoppen fra S1.

Ved repetisjon av turen....ta med 2 tau på minimum 50 meter og rikelig med rapellbånd/tau. Selve hovedtoppen kan nok fint nås uten bruk av tau om man velger vår returrute. Det finnes trolig lettere klyvepartier enn det korte opptaket vi gikk rett oppunder toppen.

Returalternativet vårt ned mot Horseidvika var helt uproblematisk. Vi fulgte gressflanke sør for svapartier der renna sluttet/ ebbet ut i svaparti. Deretter langs en bekk ned til Horseidvika.

Brasråstindan. Vi gikk en meget lite gått travers fra venstre mot høyre i bildet. Ikke teknisk vanskelig, men 3 rapeller og bittelitt taubruk opp til toppen grunnet "frykten for det ukjente" og glatte forhold.
Stormarkpollen innerst i Selfjorden.
På ryggen like ved 729 toppen ved Brasråstinden, omtrent der vi kom opp på ryggen. Vi gikk opp gressflanke fra litt nord for Fageråa til laveste punkt på ryggen mellom Branntuva og topp 729.Utsikt til Horseidvika.
Fin rygg mot topp 729.
Vi måtte "spa" fram og lage et rapellfeste for å komme ned en bratt hammer fra 729 toppen for å komme til 700 toppen.
HP på rapell.
Ola skimtes så vidt oppe på 700 toppen. 2 rapeller derfra og ned i er skaret sør for hovedtoppen. Omtrent ingen spor etter andre folk, med unntak av en bitteliten varde på 700 toppen, dvs. 2 steiner oppå hverandre.
Brasråstinden. Vi fulgte gressbakke opp til høyre for toppunktet, dreide rundt i gresshylle og kløyv opp fra vestsiden siste biten.
Rapell ned i skaret fra topp 700.
Vi sikret bittelitt med tau ved toppen opp et lite mosegrodd riss.
Meg selv på toppen av Brasråstinden. Over 8000 meter lavere en mount Everest.....men garantert mye sjeldnere besøkt.
Retur ned renne fra 700 skaret og videre flanke ned til Horseidvika. Deretter sti tilbake til Startutgangspunktet. Det innebar vel 400 meter nye høydemetere.
Gutta hviler ut før siste del av turen i Horseidvika. Ei perle.
Start date 27.08.2017 10:05
End date 27.08.2017 21:21

Taubruk

Written by Kristianvitsemaker 09.02.2019 19:45

Mulig å gjennomføre denne turen uten taubruk? Jeg tenker tørt føre på sommeren.

Sv: Taubruk

Written by ArntO 09.02.2019 22:21

Jeg hadde ikke ville gjord turen uten tau. Tenker at det er nødvendig med rapell fra S2 og ihvertfall fra S2. På selve toppen er det nok greit uten tau med å følge vår returrute.

Graving

Written by j_snorre 29.08.2017 14:39

Grave frem rapellfester under flere kvadrat med torv er det ikke hver dag man må. Artig!