Drømmerur over Uranostraversen (19.07.2017)

Written by astridek (Astrid Ekseth)

Ascents Slingsbytinden (2,028m) 19.07.2017
Uranostinden (2,157m) 19.07.2017
Uranostinden S1 (2,037m) 19.07.2017
Uranostinden S2 (2,048m) 19.07.2017

Siste langtur før Vinjerock 2017, med Andreas og Eirik. Kjørte hele veien inn til bommen denne dagen, og satte igang mot Sørtoppen på Uranosmassivet i strålende vær. Vi startet halv 8 fra Eidsbugarden, 30 min før guidegruppene vi hørte om. Det var veldig lurt, da vi hørte det ble kork på eggen, og en del snudde.

Opp til toppen gikk det effektiv og med godt feste. Et lite nedtak som ikke er luftig etter toppen, og deretter smalnet eggen. Vi tok på klatreselen, og la tau og kiler øverst i sekken og fortsatte turen. Eggen smalner og bratner til mot hovedtoppen, og oppleves til tider luftig. Føret var stort sett tørt, men med litt snø her og der. Vurdrerte tau et sted, men etter mer vurdering konkluderte vi med at føret var så bra at vi ikke trengte sikringer. Sola skinte på hovedtoppen, og vi satt i en time i tskjorte og spiste mat.

Turen fortsatte over til Slingsbytinden, og ned over Uranosbreen. Breen var snødekt hele veien, og var en fin og effektiv vei ned. Turen møtte dramatikk nedenfor breen med redningsaksjon med helikopter med en mann med ubefinnende. Heldigvis gikk det fint, og vi kom oss ned til festivalen ☺️

En rå og luftig egg med fantastisk utsikt og mange ulike elemnter av krevende friluftsliv. En tur jeg gjerne går igjen!