Harstadfjellet (27.08.2017)

Written by ebbeleo

Start point Herskedalen (77m)
Endpoint Herskedalen (72m)
Ascents Harstadfjellet (1,005m) 27.08.2017
Harstadfjellet N1 (887m) 27.08.2017
Nosa (580m) 27.08.2017

Ungefri og fjelltur med Janita. I nydelig vær og med godt mot gikk vi på fin sti opp til Strandasetra. Der burde der absolutt ha vært mere dyr, for der var der gjengrodd!

Janita skuer utover Herskedalen fra Strandasetra

Fortsatte oppover våt sti til Galtvatnet. Bestemte oss for å gå opp på venstresiden. Bratt oppover og dårlig sti.

Utsikta fra det bratte partiet på veg opp
Utsikta ned mot Krekvika. Meekknoken over fjorden.

Fin utsikt og mye sjokolade berget humøret.

Latterlig enkelt.

Plutselig var vi oppe på "flata" og turen derfra til toppen gikk fint.

På toppen møtte vi tre "uanfektede damer i tights, som helt sikkert hadde tatt en annen vei opp" Nøt utsikta og brødskivene før vi fulgte ryggen ned mot Gaupsetdemma. Bratt og litt vanskelig å finne vegen helt på toppen, men så fin sti ned mot Galtvatnet.

Lunsj i lyngen med utsikt utover Kornstadfjorden og Eide

Nede ved vatnet løp jeg bort til den nye hytta innerst for å hente en "StikkUT"-kode. Jogget derfra til Nosa og møtte deretter fruen på stien igjen.

Brukte resten av turen på å diskutere temaet "sti versus ikke sti" og " kriterier for en "fin" sti.

Galtfossen, eller hva den heter. Fin utsikt fra stien rett nedom Strandasetra.
Foss

Vel nede var alle enige om at det hadde vært en fin tur!